Foto: Ilustracija
U zimskim uvjetima sezone 2013./14. ukupno je zabilježeno 190 prometnih nesreća, od čega 76 s ozlijeđenim osobama i 114 nesreća s materijalnom štetom. Udio prometnih nesreća sa stradalim sudionicima iznosi 40 posto. U ovim nesrećama sudjelovalo je 439 osoba, od kojih je 13 osoba teže, a 85 osoba lakše ozlijeđeno. U ovim nesrećama je stradalo 22 posto sudionika.
U usporedbi s podacima iz prethodne zimske sezone vidljivo je smanjenje broja prometnih nesreća za 19 posto (2012./13. – 235). Nisu zabilježene prometne nesreće s poginulim osobama (2012./13. - tri, dok se broj prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama smanjio za 14 posto (2012./13. – 88). Nije bilo smrtnih stradavanja, broj teško ozlijeđenih osoba je povećan za 30 posto (2012./13. – 10), dok je broj lakše ozlijeđenih osoba smanjen za 21 posto (2012./13. – 109).
Najčešće vrste prometnih nesreća bili su slijetanje vozila s ceste (56) i bočni sudari (47). Najčešće okolnosti uslijed kojih je dolazilo do prometnih nesreća bile su brzina neprimjerena uvjetima (56) i nepoštivanje prednosti prolaska (30).
Obzirom na atmosferske prilike, najviše nesreća zabilježeno je po vedrom (56) i oblačnom (80) vremenu. Po kiši (26), magli (15) i snijegu (12), te ostalim atmosferskim prilikama (1) zabilježene su 54 nesreće ili 28 posto.
Za vrijeme magle zabilježeno je bilo sedam nesreća s ozlijeđenim osobama u kojima je 10 osoba lakše ozlijeđeno. Za vrijeme snježnih padalina zabilježene su tri nesreće s ozlijeđenim osobama u kojima je šest osoba lakše ozlijeđeno.
Na suhom (86) i mokrom kolniku (91) zabilježena je većina prometnih nesreća. Na kolniku prekrivenim blatom (1), snijegom (11) i ledom (1) zabilježen je manji broj nesreća.
Na mokrom kolniku zabilježene su 43 nesreće s ozlijeđenim osobama u kojima je osam osoba teže, a 49 osoba lakše ozlijeđeno. Na kolniku prekrivenom snijegom zabilježene su dvije nesreće s ozlijeđenim osobama u kojima su tri osobe lakše ozlijeđene. Na kolniku prekrivenim ledom zabilježena je nesreća s materijalnom štetom.
U četiri prometne nesreće kolnik je bio prekriven nerazgrnutim snijegom, a u sedam na kolniku se nalazio razgrnuti snijeg. U prometnoj nesreći u kojoj je kolnik bio prekriven ledom, prilikom očevida je utvrđeno da kolnik nije bio posipan.
U odnosu na zimsku sezonu 2012./13., smanjen je broj prometnih nesreća zabilježenih na mokrom kolniku i broj osoba stradalih u ovim nesrećama. Broj nesreća zabilježenih na kolniku prekrivnim snijegom, te broj osoba stradalih u ovim nesrećama su također smanjeni, kao što je smanjen i broj nesreća zabilježenih na zaleđenom kolniku.
Zimski uvjeti i zimska oprema vozila
Zimski uvjeti na cestama definirani su člankom 193. Zakona o sigurnosti cestovnog prometa, kao uvjeti koji nastaju kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica.
Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.
Za pravnu ili fizičku osobu - obrtnika ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu ili teretni automobil s priključnim vozilom predviđena je kao sankcija novčana kazna u iznosu od 5.000 do 15.000 kuna.
Za isti prekršaj, ukoliko ga počini odgovorna osoba u pravnoj osobi i tijelu državne vlasti ili tijelu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, predviđena je novčana kazna u iznosu od 1.500 do 5.000 kuna.
Za vozače koji krše odredbe ovog članka predviđena je novčana kazna od 700 kuna.
Člankom 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama vozači motornih vozila su obvezni prije uključivanja u promet očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu, a za nepoštivanje je predviđena novčana kazna od 700 kuna.
Zimska oprema definirano je člankom 94. Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila na cesti. Pod zimskom opremom motornih vozila (svako vozilo koje se pokreće snagom svog motora) čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od četiri milimetra i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.
Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.
Na vozila se ne smiju postavljati gume s čavlima.
Zimske gume moraju odgovarati dimenzijama što ih je prijavio proizvođač, ovisno o najvećoj dopuštenoj brzini kretanja vozila i najvećem dopuštenom opterećenju osovina, a podaci o tome se nalaze u prometnoj dozvoli.
Gume na istoj osovini vozila moraju biti jednake po dimenzijama, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti (zimske, ljetne), konstrukciji (radijalne, dijagonalne itd.) i marki/tipu (proizvođaču).
Policijski službenici koji prilikom nadzora prometa zateknu, za vrijeme nastupa i trajanja zimskih uvjeta na cestama, vozilo koje nema propisanu zimsku opremu, naredit će vozaču da prekine kretanje vozilom i da upotrijebi zimsku opremu. Ukoliko vozač ne postupi sukladno naredbi, vozilo će bit isključeno iz daljnjeg prometovanja tako dugo dok se na vozilo ne postavi zimska oprema.
Prilikom isključenja ovakvog vozila iz prometa, policijski službenik će privremeno oduzeti registracijske pločice, koje će se vratiti kada se nedostatak otkloni.
Priprema motornog vozila za zimske uvjete
Zimski dio godine karakteriziraju niže temperature i češće vremenske oborine (kiša, ledena kiša, snijeg) uslijed kojih nastupaju otegotni uvjeti za normalno odvijanje prometa, što se negativno odražava na sigurnost u cestovnom prometu.
Prilikom pripreme vozila za zimu i zimske uvjete na cestama potrebno je:
• obaviti tehnički pregled vozila kako bi se utvrdilo da li postoje neke nepravilnosti na vozilu koje je potrebno otkloniti (npr. nepravilnosti u radu kočionog sustava ili upravljačkog sustava, svjetlosnog sklopa i dr.),
• na vozilo staviti zimske gume ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od četiri milimetra i pripremiti lance za snijeg, te uvježbati postavljanje lanaca za snijeg,
• obavezno provjeriti stanje akumulatora i po potrebi ga zamijeniti,
• provjeriti stanje rashladne tekućine (antifriza) i prohodnost mlaznica za pranje vjetrobranskog stakla,
• provjeriti stanje brisača stakala i ukoliko su oštećeni zamijeniti ih novima, kako bi mogli dobro čistiti stakla od snijega i kiše,
• u vozilo staviti kablove za pomoć pri paljenju vozila (tzv. „kleme“),
• u vozilo staviti strugalicu za led, metlicu za čišćenje snijega i sredstvo za odleđivanje brava i stakala, kako bi vozilo mogli očistiti od snijega i leda.
Savjeti za sigurno prometovanje za vrijeme zimskih uvjeta na cestama
Za vrijeme nastupa zimskih uvjeta na cestama, uvjeti u kojima se odvija promet su otežani, pa je potrebna daleko veća koncentracija i pomnije praćenje ceste. Osim oborina koje se mogu vidjeti (kiša, snijeg), na pojedinim dijelovima prometnicama mogući su poledica i led. Na temperaturama ispod 3 °C moguća je pojava poledice i leda na prijevojima, nadvožnjacima i mostovima.
Glavni recept za sigurnu vožnju u zimskim uvjetima na cesti je povećan oprez.
Prilikom vožnje na kolniku prekrivenom snijegom i ledom potrebno je:
• prije početka vožnje s vozila (krov, stakla, svjetla) skinuti sav snijeg i led kako bi se spriječilo padanje snijega na vjetrobranska stakla, omogućila dobra vidljivost ceste, te osigurala dobra uočljivost vašeg vozila od strane ostalih sudionika u prometu,
• prilagoditi brzinu kretanja uvjetima na cesti – smanjiti brzinu kretanja,
• povećati razmak između vozila prilikom vožnje u slijedu, ali i između svog vozila i drugih sudionika u prometu koje obilazite ili pretječete,
• obavezno upaliti dnevna ili kratka svjetla na motornom vozilu,
• izbjegavati pretjecanja vozila,
• izbjegavati iznenadna zaustavljanja kako ne bi došlo do proklizavanja vozila i gubitka kontrole nad vozilom,
• pravovremeno pomoću pokazivača smjerova dati ostalim vozačima do znanja da ćete izvršiti radnju skretanja,
• prilikom vožnje unazad obavezno uključiti sva četiri pokazivača smjera,
• u slučaju kvara na dovoljnoj udaljenosti postaviti sigurnosni trokut kojim će se upozoriti ostali vozači i obavezno koristite reflektirajući prsluk,
• obavezno poštivati prometne znakove, a posebice one koji se odnose na ograničenje brzina kretanja, zabrane pakiranja i zaustavljanja, korištenje zimske opreme i koji reguliraju promet na raskrižjima,
• u slučaju potrebe, prilikom obilnijih snježnih padalina uslijed čega dolazi do proklizavanja pneumatika, na ljetne gume postaviti lance za snijeg.
Vozače, ali i ostale sudionike u prometu, molimo da propuste vozila tijela koja održavaju ceste u zimskim uvjetima – ralice. Nemojte ni u kom slučaju pretjecati ralice. Ukoliko vozite iza ralice, držite veći razmak između ralice i svog vozila kako sipina kojom se cesta posipa ne bi završila na vašem vozilu. Kako zimi ralice guraju snijeg s cesta, nemojte parkirati vozilo na kolniku kako ne bi bilo oštećeno.
Ne preporučamo upravljanje biciklima na kolnicima koji su prekriveni ledom i snijegom, zbog smanjenja stabilnosti vozila i mogućih padova i ozljeđivanja vozača. Ukoliko svejedno upravljate biciklom uvijek koristite biciklističke ili pješačko-biciklističke staze gdje ih ima. Ukoliko ih nema krećite se uz desni rub ceste.
Vodite računa da na vrijeme date do znanja da ćete skrenuti, odnosno da ćete se zaustaviti. Ukoliko želite biciklom skrenuti obavezno prije skretanja pogledajte iza sebe kako biste vidjeli tko je i na kojoj udaljenosti iza vas. Pri skretanju obavezno dajte znak ispruženom rukom da skrećete – lijeva ruka za skretanje ulijevo, a desna ruka za skretanje udesno.
Potrebno je provjeriti tehničku ispravnost bicikala, a posebice ispravnost svjetala na vozilu. Vozači bicikala su obvezni noću i u vrijeme smanjene vidljivosti za vrijeme vožnje kolikom koristiti reflektirajuće biciklističke prsluke ili reflektirajuću biciklističku odjeću, te upaliti svjetla na biciklima.
Pješacima skrećemo pozornost na obavezno korištenje nogostupa, odnosno biciklističko-pješačkih staza. Ukoliko nema nogostupa, pješaci se trebaju kretati lijevom stranom ceste jer na taj način uvijek vide vozilo koje im dolazi u susret i mogu se po potrebi maknuti s kolnika.
Pješacima se preporuča nošenje odjeće jarkih boja koje su dobro uočljive na bijeloj podlozi, kako bi ih se što ranije uočilo prilikom snježnih padalina i magle. Noću i u uvjetima smanjene vidljivosti pješaci moraju biti označeni izvornom svjetlosti ili reflektirajućom materijom.
Djecu je potrebno upozoriti da se na cesti na kojoj ima snijega i leda ne smije grudati, klizati, skijati, sanjkati ili na drugi način igrati.
Ističemo da je tijekom srpnja 2014. godine („Narodne novine“ broj 90/2014.) objavljen novi Pravilnik o održavanja cesta, koji u člancima 33. – 40. propisuje održavanje prometnica tijekom zimskog razdoblja. Potrebno je naglasiti da su ovim Pravilnikom propisane nove razine prednosti i osiguranja prohodnosti, te da se pod osiguranjem prohodnosti podrazumijeva da je cesta I. i II. razine prednosti prohodna ako visina snijega na kolniku ne prelazi 10 cm, a na drugim cestama 15 cm i ukoliko je promet moguć s vozilima koja imaju zimsku opremu. Također, istim Pravilnikom je predviđeno da zimska služba nije dužna osigurati prohodnost na cesti u uvjetima vrlo intenzivnog snježenja i uz olujni vjetar i pojavu velikih snježnih zapuha ili snježnih lavina, te da isto vrijedi i za iznenadno nastalu poledicu na većem području, npr. zbog ledene kiše, koju nije moguće otkloniti s raspoloživim sredstvima.