Korištenje sigurnosnog pojasa

Sigurnosni pojasevi jedan su od elemenata zaštite vozača i putnika u motornim vozilima, namijenjeni zaštiti osoba prilikom sudara i iznenadnog zaustavljanja vozila.

Kako bi sigurnosni pojasevi pružali što učinkovitiju zaštitu, trebaju imati tri točke vezivanja. Donji dio pojasa drži osobu u stražnjem dijelu sjedala i u vozilu, dok gornji dio pojasa onemogućava trupu osobe kretanje prema naprijed i raspoređuje sile udara preko prsnog koša. Korištenje sigurnosnih pojaseva sprječava mogućnost težeg ozljeđivanja za 50 posto.

Kada se vozilo kreće zajedno s njim kreću se i sve osobe i predmeti u vozilu. Kada se vozilo sudari s drugim vozilom ili objektom na cesti ili uz cestu (npr. drvo, ograda, stup električne rasvjete), ono se naglo zaustavlja. Međutim, osobe i svi predmeti u vozilu nisu naišli na prepreku i stoga oni, poradi inercije, nastavljaju svoje kretanje u smjeru u kojem se vozilo kretalo. Osobe koje nisu vezane sigurnosnim pojasom udaraju dijelovima tijela u prednje vjetrobransko staklo (ukoliko se prevoze na prednjem sjedalu) ili u sjedalo suvozača (ukoliko se prevoze na stražnjim sjedalima). Ukoliko dođe do zanošenja i prevrtanja vozila, osobe koje nisu koristile sigurnosni pojas, udaraju u dijelove vozila ispred sebe, u bočne dijelove vozila, u predmete i druge osobe u vozilu, te, u određenim slučajevima, mogu biti i izbačene iz vozila, uslijed čega stradavaju. Stoga, kako bi se i kretanje osoba u vozilu zaustavilo istovremeno s zaustavljanjem vozila i spriječilo njihovo stradavanje, treba koristiti sigurnosni pojas.

Korištenje ugrađenih sigurnosnog pojasa zakonska je obaveza svih vozača, putnika na prednjem i putnika na stražnjim sjedalima u motornim vozilima.

Kako su sigurnosni pojasevi namijenjeni odraslim osobama, djecu se treba prevoziti u posebnim sigurnosnim sjedalicama (dječjim autosjedalicama) odnosno postolju.

Iako se zna da dijete koje je pravilno vezano i sjedi u dječjoj autosjedalici ima sedam puta manje izgleda da u slučaju prometne nesreće zadobije teške ozljede, još uvijek se velik broj djece prevozi na neadekvatan način (sjede nevezana, stoje između prednjih sjedala, odrasli ih drže u rukama i slično).

Da bi dječja autosjedalica pružila djetetu najveću zaštitu, ona mora biti pravilno postavljena, dijete u njoj mora biti pravilno vezano i autosjedalica mora odgovarati djetetu. Pravilno je postavljena ona autosjedalica koja je postavljena i pričvršćena u skladu s uputama proizvođača. Dijete je pravilno vezano u autosjedalici kada su trake pojasa sjedalice provučene kroz utore u naslonu u visini ramena ili malo ispod, kada pojas djetetu na postolju ide preko bedara i sredine ramena, kada su trake pojasa ravne (nisu zavrnute) i kada između ključne kosti djeteta i sigurnosnog pojasa nema više od jednog prsta slobodnog prostora. Dijete se treba prevoziti u onoj sjedalici koja je primjerena za njegovu dob, visinu i težinu.

Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisana je obaveza pravilnog prijevoza djece u vozilima. Vozači osobnih automobila i vozila za prijevoz tereta u kojima su ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smiju prevoziti djecu nižu od 150 centimetara ukoliko ista nisu smještena u posebnoj sigurnosnoj sjedalici/postolju pričvršćenoj sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu (iso-fix) i suprotno načinu koji je odredio proizvođač sigurnosne sjedalice. Vozač motornog vozila u kojem su ugrađeni sigurnosni pojasevi može na stražnjim sjedalima prevoziti dijete koje nije smješteno u sigurnosnu sjedalicu/postolje pod uvjetom da je dijete više od 135 cm i da je pravilno vezano sigurnosnim pojasom za odrasle.

Vozači osobnih automobila i vozila za prijevoz tereta u koje nisu ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smiju u takvim vozilima prevoziti djecu mlađu od tri godine. U ovim vozilima se djeca stara tri i više godina i niža od 150 cm ne smiju prevoziti na prednjim sjedalima.

U slučaju da vozač motornog vozila prevozi dijete smješteno u sigurnosnoj sjedalici okrenutoj suprotno od smjera vožnje na prednjem putničkom sjedalu (mjestu suvozača), mora obavezno deaktivirati zračni jastuk čak i u slučajevima kada se zračni jastuk automatski isključuje.