Sudjelovanje vozača mopeda i motocikala u prometu

Dolaskom povoljnijih vremenskih uvjeta, poglavito viših dnevnih temperatura i sunčanog vremena, na prometnicama se pojavio i veći broj vozača mopeda i motocikala

Foto: Ilustracija

Dolaskom povoljnijih vremenskih uvjeta, poglavito viših dnevnih temperatura i sunčanog vremena, na prometnicama se pojavio i veći broj vozača mopeda i motocikala.
Tijekom prva dva mjeseca 2020. g., zabilježena je jedna prometna nesreća u kojoj je sudjelovao jedan, mladi vozač mopeda, koji je teško ozlijeđen. Nesreću je izazvao mladi vozač osobnog automobila nepropisnim kretanjem kolnikom, a nesreća je zabilježena na cesti Đurđevac – Čepelovac.

Tijekom 2019. godine vozači motocikala sudjelovali su u 21 prometnoj nesreći od kojih u tri nesreće s poginulim osobama i 16 nesreća s ozlijeđenim osobama. U ovim nesrećama sudjelovala su 23 motociklista (21 vozača i 2 putnika), od kojih su tri vozača motocikala smrtno stradala, teško je ozlijeđeno 10 vozača motocikala i jedan putnik na motociklu, dok je lakše ozlijeđeno pet vozača i jedan putnik na motociklu.

Najčešće vrste nesreća bile su slijetanje vozila sa ceste (5) i bočni sudar (6). Najčešće greške bile su brzina neprimjerena uvjetima (6) i oduzimanje prednosti prolaska (4).
Vozači motocikala svojim kršenjem prometnih propisa (nepropisana brzina – 1, neprimjerena brzina – 6, nepropisno mimoilaženje - 1, nepropisno uključivanje u promet – 1, oduzimanje prednosti prolaska – 1, nepropisno kretanje kolnikom – 1,  iznenadna pojava opasnosti na cesti – 1, te ostale greške vozača – 1) prouzročili su 13 prometnih nesreća od kojih tri nesreće s poginulim motociklistima.

Po posljedicama prometnih nesreća (smrtno stradavanje vozača motocikala) ističu se Kamengradska ulica u Starigradu, Ulica kralja Tomislava u Kloštru Podravskom i Kuštani.
Vozači mopeda sudjelovali su u četiri prometne nesreće s ozlijeđenim osobama. U ovim nesrećama sudjelovala su četiri vozača mopeda, od kojih je jedan vozač mopeda teško ozlijeđen, dok su tri vozača mopeda lakše ozlijeđena.
Vrste nesreća bili su slijetanje vozila sa ceste (2), nalet na domaću životinju i ostala vrsta nesreće. Nesreće su zabilježene radi brzine neprimjerene uvjetima, vožnje na nedovoljnoj udaljenosti, neočekivane pojave opasnosti na cesti i ostale greške vozača. Vozači mopeda su prouzročili tri prometne nesreće uslijed neprilagođene brzina, vožnje na nedovoljnoj udaljenosti i ostale greške vozača.
U prometnim nesrećama zaštitnu kacigu koristilo je 100 posto vozača mopeda, 91 posto vozača i putnika na motociklu, dok nitko od malodobnih vozača bicikala nije koristio zaštitnu kacigu. Ukupno je svega 66 posto vozača i putnika koristilo zaštitnu kacigu, što je manje nego tijekom 2018. godine (2018. – 68 posto).

Savjeti za sigurno sudjelovanje u prometu

Kako vozači mopeda i motocikala više mjeseci nisu sudjelovali u prometu, željni su dokazivanja i isprobavanja mogućnosti svojih vozila pri čemu čine prometne prekršaje od kojih su najčešći prekoračenje dopuštenih  brzina kretanja vozila, kretanje suprotnom stranom kolnika, nepropisno pretjecanje (kolone vozila ili na nepreglednom mjestu), nepropisno obilaženje ostalih sudionika u prometu, upravljaju vozilima pod utjecajem alkohola, prije stjecanja prava ili za vrijeme trajanja izrečene zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilima AM, A1, A2 ili A kategorije i nepropisnog postavljanja reg. pločice. Podsjećamo vozače mopeda i motocikala da prije nego što započnu svojim vozilima sudjelovati u cestovnom prometu, obavezno izvrše provjeru tehničke ispravnosti mopeda i motocikala, a posebice  sustava za svjetlosnu signalizaciju, sustava  za kočenje i upravljanje te pneumatika.
Kako bismo smanjili stradavanje ove kategorije sudionika u prometu, vozače mopeda i motocikala, kao i na osobe koje prevoze, savjetujemo:
 
  •           upravljanje samo onim kategorijama vozila odnosno mopeda i one kategorije   motocikala za koje posjeduju valjanu vozačku dozvolu,
  •           da tijekom vožnje obavezno na glavi imaju, pravilno pričvršćenu, ispravnu i homologiranu zaštitnu kacigu,
  •           kretanje što bliže desnom rubu kolnika, kako bi vozači ostalih motornih vozila imali dovoljno prostora da ih sigurno preteknu,
  •           pravilno postavljanje reg. pločice,
  •           poštivanje ograničenja brzine kretanja vozila izražena prometnim propisima ili prometnim znakovima,
  •           poštivanje pravila prvenstva prolaska kroz raskrižja,
  •           da ne pretječu druga motorna vozila na nepreglednim mjestima (oštrim zavojima, prijevojima, nadvožnjacima i sl.) i u neposrednoj blizini obilježenih pješačkih prijelaza, 
  •           da ne pretječu i obilaze druga vozila s desne strane, te da ne ulijeću u „škare“,
  •           da ne vrše preinake na svojim vozilima kojima pojačavaju snagu motora ili povećavaju razinu buke,
  •           da za vrijeme vožnje na mopedima i motociklima imaju upaljena svjetla,
  •           ne prevoze djecu, te putnike koji ne koriste zaštitne kacige.
  •           da nakon konzumacije alkoholnih pića ne upravljaju  mopedima i motociklima,
  •           da ne počinju upravljati mopedom ili motociklom ukoliko su umorni ili pod utjecajem lijekova,
  •           da pravovremeno ostale sudionike u prometu obavijeste o promjeni smjera kretanja ili zaustavljanja.


Priopćenja | Promet i vozila