Sigurno sudjelovanje pješaka i biciklista u prometu

Dolaskom hladnijih mjeseci i lošijih vremenskih uvjeta, zbog kojih je smanjena vidljivost, povećava se i broj stradalih pješaka i vozača bicikala

Foto: Ilustracija

Tijekom prvih deset mjeseci 2020. godine na području Policijske uprave koprivničko-križevačke ozlijeđeno je 11 pješaka od kojih je dvoje pješaka zadobilo teške ozljede, a devet pješaka lake ozljede. Ukupno je ozlijeđeno  17 vozača bicikala od kojih je jedan vozač bicikla zadobio teške, a 16 njih je zadobilo lake ozljede.
 
Dolaskom hladnijih mjeseci i lošijih vremenskih uvjeta, zbog kojih je smanjena vidljivost, povećava se i broj stradalih pješaka i vozača bicikala. Iako su policijski službenici tijekom godine poduzimali preventivne i represivne aktivnosti usmjerene prema najranjivijim sudionicima u prometu, problem stradavanja u prometu leži u činjenici nedovoljnog poznavanja prometnih propisa.
 
U cilju smanjenja stradavanja i povećanja stupnja sigurnosti, pješake podsjećamo da:
 
  • uvijek koriste nogostupe odnosno pješačke staze,
  • ako nema nogostupa krećite se uz lijevi rub kolnika, kako bi mogli vidjeti vozila koje vam dolaze u susret i po potrebi se maknuti s kolnika,
  • cestu uvijek prelazite na obilježenim pješačkim prijelazima,
  • prije prelaska ceste uvjerite se da je možete sigurno prijeći – pogledajte lijevo-desno-lijevo,
  • ako nema „zebre“, cestu prelazite na mjestu koje je osvijetljeno,
  • nemojte se nepotrebno zadržavati na kolniku,
  • noću i u vrijeme smanjene vidljivosti budite označeni reflektirajućom materijom (dijelovi odjeće koji reflektiraju svjetlost, reflektirajuće marame, prsluci i dr.) ili izvorom svjetlosti.

Vozače bicikala podsjećamo da:
 
  • su dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, potrebno je kretati se što bliže desnom rubu  kolnika,
  • ukoliko se  dva ili više vozača bicikala kreću u skupini, dužni su se kretati jedan iza drugog,
  • vozači bicikla mlađi od 16 godina za vrijeme vožnje na glavi moraju nositi propisanu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu,
  • nakon konzumacije alkoholnih pića zabranjeno je upravljati biciklom,
  • tijekom večernjih i noćnih sati, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti (magla i kiša), na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani,
  • o promjeni smjera kretanja potrebno je pravovremeno obavijestiti ostale sudionike u prometu – davanjem znaka rukom.

Stradavanju biciklista pridonosi i razgovaranje mobitelom, slušanje muzike ili pisanje SMS poruka, čime se pridonosi nestabilnosti vozila i vozača, smanjuje se pažnja i povećava rizik od sudjelovanja u prometnoj nesreći. Također, pješaci koji koriste mobitel prilikom kretanja u prometu, posebice prilikom prelaska kolnika, nisu dovoljno usmjereni na prometnu situaciju oko njih, čime se povećava mogućnost događanja prometne nesreće. Pješaci i vozači bicikla - ne koristite mobitele tijekom sudjelovanja u prometu na cestama, zaustavite se na pogodnom mjestu i obavite razgovor ili pošaljite poruku.

Također, podsjećamo da osobe koje koriste električne romobile, prema trenutno važećim odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, smatraju se pješacima. To znači da se osobe koje koriste električne romobile moraju kretati pješačkim stazama, da se prije prelaska ceste preko obilježenog pješačkog prijelaza moraju zaustaviti i uvjeriti da cestu mogu sigurno prijeći, da se ne smiju kretati kolnikom ukoliko postoje nogostupi  i da su se dužni pridržavati pravila koja se odnose na kretanje pješaka.  
 

Pisane vijesti | Promet i vozila