Obveza korištenja homologirane zaštitne kacige

Od 9. srpnja 2011. g., stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, izmjenjene su odredbe Zakona koje se odnose na korištenje zaštitne kacige.

Foto: Ilustracija

Od 9. srpnja 2011. g., stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, izmjenjene su odredbe Zakona koje se odnose na korištenje zaštitne kacige. 

Tako je sada Zakonom određeno da vozači mopeda, motocikala, lakih četverocikala i četverocikala bez zaštitne kabine, kao i osobe koje prevoze, moraju za vrijeme vožnje na glavi nositi PROPISANU, HOMOLOGIRANU I UREDNO PRIČVRŠĆENU ZAŠTITNU KACIGU.

Kako se u prometu na cestama mogu vidjeti vozači ovih kategorija vozila koji na glavi nose razne neadekvatne kacige (različiti šljemovi, razne industrijske i biciklističke zaštitne kacige, kožne „kacige“ i slično), potrebno je razjasniti pojam „homologirane zaštitne kacige“.

Pojam „homologirana zaštitna kaciga“ označava motociklističku kacigu za koju je tijekom postupka ispitivanja utvrđeno da udovoljava Naredbi o homologaciji zaštitnih kaciga i njihovih vidnika za vozače i suvozače motocikala i mopeda (NN 58/2000). Navedena Naredba preuzela je sadržaj Pravilnika broj 22 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu.

Naredbom o homologaciji zaštitnih kaciga i njihovih vidnika za vozače i suvozače motocikala i mopeda utvrđeni su kriterij koje moraju zadovoljavati zaštitne kacige i njihovi vidnici (viziri) kako bi se maksimalno zaštitile osobe koje ih koriste, od kojih ovdje dajemo prikaz najznačajnijih:

  • osnovna konstrukcija zaštitne kacige mora biti u obliku čvrstoga vanjskog oklopa koji sadrži dodatne dijelove za apsorpciju energije udara i sustav za držanje,
  • zaštitna kaciga mora biti opremljena štitnicima za uši i ovratnikom, također može imati odvojivi štit, vidnik (vizir) i štitnik donjega dijela lica,
  • ni jedan dio ne može se ugraditi ili staviti na zaštitnu kacigu osim ako je konstruiran tako da ne može prouzročiti ozljedu te da kaciga i nadalje zadovoljava zahtjeve Pravilnika ECE R 22 kad je na nju ugrađen ili stavljen takav dio,
  • kaciga ne smije bitno utjecati na sposobnost nositelja da čuje,
  • temperatura prostora između glave i oklopa kacige ne smije rasti prekomjerno, da se to izbjegne, mogu se predvidjeti ventilacijski otvori na oklopu,
  • vanjska površina oklopa kacige mora biti potpuno glatka, nepravilne zakrivljenosti ispod moraju biti s blagim prijelazima,
  • sve vanjske izbočine osim kopče moraju biti glatke i s odgovarajućim prijelazima,
  • sustavi za držanje moraju biti zaštićeni od grebanja,
  • kaciga se mora držati na nositeljevoj glavi s pomoću sustava za držanje koji je osiguran ispod donje čeljusti,
  • kopča sustava za držanje kacige mora biti tako konstruirana da spriječi mogućnost pogrešnog rukovanja.

Svaka homologirana kaciga mora imati međunarodnu homologacijsku oznaku,  koja treba biti neizbrisiva (otporna na habanje), jasno čitljiva i postavljena na lako pristupačnom mjestu (najčešće je zašivena na sustavu za držanje kacige – remenu).
 
 Međunarodna homologacijska oznaka sastoji se od:

  • kružnice oko slova „E“, iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju,
  • slovno-brojčane oznake (homologacijskog broja) i
  • crtice iza homologacijskog broja iza koje se nalazi serijski broj proizvodnje.

Kod novijih kaciga ispred serijskog broja proizvodnje obavezna je i jedna od niže navedenih slovnih oznaka:

  • J – za kacige bez zaštite donjeg dijela lica,
  • P – za integralne kacige sa zaštitnom oblogom donjeg dijela lica,
  • NP – za integralne kacige koje imaju oblogu donjeg dijela lica ali ne i zaštitnu.

 
 
  Primjer homologacijske oznake  zaštitne kacige

Na slici je dat prikaz jedne homologacijske oznake koji znači slijedeće:

- „E9“  - kaciga je homologizirana u Španjoskoj,
- broj 051123 znači slijedeće: broj 05 – kaciga je homologirana po Pravilniku 22.05; broj 1123 – homolagacijski broj,
- slovo „J“ - riječ o motociklističkoj kacigi bez zaštite donjeg dijela lica,
- broj 8298271  - serijski broj proizvodnje.

Ovim putem, skrećemo pozornost vozačima mopeda, motocikala, lakih četverocikala i četverocikala bez zaštitne kabine da prilikom kupovine zaštitnih kaciga za sebe i putnike na svojim vozilima, obrate pozornost i kupuju samo one zaštitne kacige koje su označene međunarodnim homologacijskim oznakama.
 
Ističemo i da je nužno homologiranu zaštitinu kacigu pravilno pričvrstiti.

Odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama za vozače vozače mopeda, motocikala, lakih četverocikala i četverocikala bez zaštitne kabine, te putnike koje prevoze, u slučaju nekorištenja zaštitne homologirane kacige, nepričvršćivanja ili nepravilnog pričvršćivanja homologirane kacige predviđena je novčana kazna u iznosu od 1 000 kuna i isključenja iz prometa uz privremeno oduzimanja vozačke dozvole.

Prilikom nadzora prometa policijski službenici će dosljedno primjenjivati navedene odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama.



Stranica