Foto: Pu koprivničko-križevačka
Tijekom razdoblja od 15. studenog 2011. do 31. ožujka 2012. g. u kojem se postupalo po zadaćama zimske službe 2011./2012.g., na području Policijske uprave zabilježene su 262 prometne nesreće, od čega tri nesreće s poginulim osobama, 95 nesreća s ozlijeđenim osobama i 164 nesreće s materijalnom štetom. Udio prometnih nesreća sa stradalim sudionicima iznosi 37 %. U ovim nesrećama sudjelovale su 572 osobe, od kojih su tri osobe smrtno stradale, 22 osobe su teže ozlijeđene, dok je 97 osoba lakše ozlijeđeno. U ovim nesrećama je stradao 21 % sudionika.
U usporedbi sa podacima iz zimske sezone 2010/2011. g. vidljivo je smanjenje broja prometnih nesreća za 10 % (2010/11. - 292). Broj prometnih nesreća s poginulim osobama smanjen je za 50 % (2010/11. - 6), dok je broj prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama povećan za 5 % (2010/11. – 90). Broj smrtno stradalih osoba je smanjen je za 57 % (2010/11. - 7), dok je broj teško ozlijeđenih osoba smanjen za 8 % (2010/11. - 24), a broj lakše ozlijeđenih osoba smanjen je za 2 % (2010/11. – 99).
Najčešće vrste prometnih nesreća bile su slijetanje vozila sa ceste (82), bočni sudar (40), sudar vozila iz suprotnih smjerova (29), sudar vozila prilikom vožnje u slijedu (23), udar u parkirano vozilo (20), udar vozila u objekt kraj ceste (119) i nalet na pješaka (10).
Najčešće okolnosti uslijed kojih je dolazilo do prometnih nesreća bile su brzina neprimjerena uvjetima (77), nepoštivanje prednosti prolaska (28), vožnja na nedovoljnoj udaljenosti (22), nepropisna brzina (14), nepropisno uključivanje u promet (14), nepropisno skretanje (12), nepropisna vožnja unazad (13) i nepropisno mimoilaženje (10).
Što se tiče atmosferskih prilika, najviše nesreća zabilježeno je po vedrom (113) i oblačnom (105) vremenu. Po kiši (11), magli (14) i snijegu (15), te ostalim atmosferskim prilikama (4) zabilježeno je 15 % prometnih nesreća.
Promatrajući odnos nepovoljnih atmosferskih prilika i stanja površine kolnika zabilježeno je 15 nesreća na kolniku s razgrnutim snijegom, četiri nesreća na kolniku s ne razgrnutim snijegom, tri nesreće na zaleđenom a neposutom kolniku, odnosno 19 nesreće na kolniku prekrivenom snijegom i 3 nesreća na zaleđenom kolniku, te 81 nesreća na mokrom kolniku, što zajedno čini 39 % ukupnog broja prometnih nesreća.
Zimski uvjeti i zimska oprema vozila
Zimski uvjeti na cestama definirani su člankom 193. Zakona o sigurnosti cestovnog prometa. Zimski uvjeti na cesti su takvi uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica.
Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.
Za pravnu ili fizičku osobu - obrtnika ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu ili teretni automobil s priključnim vozilom predviđena je kao sankcija novčana kazna u iznosu od 5 000 do 15 000 kuna.
Za isti prekršaj, ukoliko ga počini, odgovorna osoba u pravnoj osobi i tijelu državne vlasti ili tijelu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, predviđena je novčana kazna u iznosu od 1 500 do 5 000 kuna.
Za vozača koji u vrijeme nastupa zimskih uvjeta na cestama upravlja vozilom bez zimske opreme predviđena je novčana kazna u iznosu od 700 kuna.
Člankom 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama vozači motornih vozila su obvezni prije uključivanja u promet očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu. Za vozača koji svoje motorno vozilo nije očistio od snijega i leda predviđena je novčana kazna u iznosu od 700 kuna.
Zimska oprema definirano je člankom 94. Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila na cesti. Pod zimskom opremom motornih vozila (svako vozilo koje se pokreće snagom svog motora) čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.
Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima. Na vozila se ne smiju postavljati gume s čavlima.
Ovom prilikom je važno istaknuti da zimske gume na vozilima moraju odgovarati dimenzijama što ih je prijavio proizvođač, ovisno o najvećoj dopuštenoj brzini kretanja vozila i najvećem dopuštenom opterećenju osovina na kojima su gume postavljene, a podaci o tome se nalaze u prometnoj dozvoli.
Gume na istoj osovini vozila moraju biti jednake po dimenzijama, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti (zimske, ljetne), konstrukciji (radijalne, dijagonalne itd.) i marki/tipu (proizvođaču). Na naplatku rezervnog kotača ne mora se nalaziti guma iste vrste i konstrukcije.
Policijski službenici koji prilikom nadzora prometa zatekne, za vrijeme nastupa i trajanja zimskih uvjeta na cestama, vozilo koje nema propisanu zimsku opremu, naredit će vozaču da prekine kretanje vozilom i da upotrijebi zimsku opremu. Ukoliko vozač ne postupi sukladno naredbi policijskog službenika, vozilo će bit isključeno iz daljnjeg prometovanja tako dugo dok se na vozilo ne postavi zimska oprema. Prilikom isključenja ovakvog vozila iz prometa, policijski službenik će privremeno oduzeti registarske pločice.
Priprema motornog vozila za zimske uvjete
Zimski dio godine karakteriziraju niže temperature tijekom dana i češće vremenske oborine (kiša, ledena kiša, snijeg), a što se negativno odražava na stupanja sigurnosti u cestovnom prometu jer otežava uvjete za normalno odvijanje prometa.
Prilikom pripreme vozila za zimu i zimske uvjete na cestama potrebno je:
Savjeti za sigurno sudjelovanje u prometu za vrijeme zimskih uvjeta na cestama
Za vrijeme nastupa zimskih uvjeta na cestama, uvjeti u kojima se odvija promet su otežani, pa je potrebna daleko veća koncentracija i pomnije praćenje ceste. Osim oborina koje se mogu vidjeti (kiša, snijeg), na prometnicama su moguća i iznenađenja u vidu poledica i leda. Na temperaturama ispod 3°C moguća je pojava poledice i leda na prijevojima, nadvožnjacima i mostovima.
Glavni recept za sigurnu vožnju u zimskim uvjetima na cesti je povećan oprez uz nježnije i odmjerenije pokrete, kako upravljačem vozila (volanom) tako i na papučici gasa i kočnice.
Prilikom vožnje na kolniku prekrivenom snijegom i ledom potrebno je:
Vozače, ali i ostale sudionike u prometu, molimo da propuste vozila tijela koja održavaju ceste u zimskim uvjetima – ralice. Nemojte ni u kom slučaju pretjecati ralice. Ukoliko vozite iza ralice, držite veći razmak između ralice i svog vozila kako sipina kojom se cesta posipa ne bi završila na vašem vozilu. Kako zimi ralice guraju snijeg sa cesta, nemojte parkirati vozilo na kolniku kako ne bi bilo oštećeno.
Ne preporuča se upravljanje biciklima na kolnicima koji su prekriveni ledom i snijegom poradi smanjenja stabilnosti vozila i mogućih padova i ozljeđivanja vozača bicikala. Ukoliko upravljate biciklom za vrijeme zimskih uvjeta na cestama uvijek koristite biciklističke ili pješačko-biciklističke staze gdje ih ima. Ukoliko ih nema krećite se uz desni rub ceste.
Vodite računa da na vrijeme date do znanja da ćete skrenuti odnosno da ćete se zaustaviti. Ukoliko želite biciklom skrenuti obavezno prije skretanja pogledajte iza sebe kako biste vidjeli tko je i na kojoj udaljenosti iza vas. Pri skretanju obavezno dajte znak ispruženom rukom da skrećete – lijeva ruka za skretanje ulijevo, a desna ruka za skretanje udesno. Ukoliko želite stati desnom ispruženom rukom mašite gore - dolje.
Potrebno je provjeriti tehničku ispravnost bicikala a posebice ispravnost svjetala na vozilu. Vozači bicikala su obvezni noću i u vrijeme smanjen vidljivosti za vrijeme vožnje kolikom koristiti reflektirajuće biciklističke prsluke ili reflektirajuću biciklističku odjeću.
Učestala je praksa kod biciklista da za vrijeme snježnih i kišnih padalina upravljaju biciklima držeći u ruci kišobrane. To nije preporučljivo, a nije niti dozvoljeno, jer smanjuje stabilnost upravljanja vozilom, a često i dolazi do naleta biciklista na pješake i na zaustavljena vozila.
Pješacima se ovim putem skreće pozornost na obavezno korištenje nogostupa odnosno biciklističko-pješačkih staza. Ukoliko nema nogostupa, pješaci se trebaju kretati lijevom stranom ceste jer na toj način uvijek vide vozilo koje im dolazi u susret i mogu se po potrebi maknuti s kolnika.
Pješacima se preporuča nošenje odjeće jarkih boja koje su dobro uočljive na bijeloj podlozi kako bi ih što ranije uočilo prilikom snježnih padalina i magli. Noću i u uvjetima smanjene vidljivosti pješaci moraju biti označeni izvornom svjetlosti ili reflektirajućom materijom.
Djecu je potrebno upozoriti da se na cesti na kojoj ima snijeg i leda ne smije igrati snijegom, da se ne smije klizati, skijati, sanjkati i drugo.