Prometovanje motocikla i mopeda

Slika PU_KK/Vijesti/2012/03/PNMtc.jpg

Tijekom 2011. g. na području Policijske uprave koprivničko-križevačke zabilježeno je 55 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala, od čega tri prometne nesreće s poginulim osobama i 42 s ozlijeđenim osobama.

Foto: Pu koprivničko-križevačka

Tijekom 2011. g. na području Policijske uprave koprivničko-križevačke zabilježeno je 55 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala, od čega tri prometne nesreće s poginulim osobama i 42 s ozlijeđenim osobama.

U tim nesrećama je sudjelovao 61 mopedist i motociklist, od čega su tri motociklista smrtno stradala, 11 motociklista i 2 mopedista su teško ozlijeđena, dok je 22 mopedista i sedam motociklista lakše  ozlijeđeno.

Najčešće vrste prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala bile su slijetanje vozila sa ceste (16), bočni sudar (12) i nalet na vozača mopeda i motocikla (4).
Najčešće okolnosti koje su dovele do ovih prometnih nesreća bile su neprimjerena brzina (13) i oduzimanje prednosti prolaska (14).

Zaštitnu kacigu koristilo je 27 motociklista od njih 31 (87 %), te 22 mopedista od njih 30 (73 %), odnosno zaštitnu kacigu koristilo je 80 % mopedista i motociklista.

Tijekom 2011. g. u odnosu na 2010. g. zabilježeno je povećanja broja prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala za 19 nesreća ili 53 %. Došlo je do povećanja broja prometnih nesreća s poginulim osobama  za dvije nesreće ili 200 %, te do povećanja broja prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama za 14 nesreća ili 50 %. Broj smrtno stradalih povećao se za jednu osobu ili 50 %, a broj teško ozlijeđenih povećao se za četiri osobe ili 44 %.

Postotak korištenja zaštitne kacige se u 2011. g., u odnosu na 2010. g. kada je iznosio 82 %, smanjio.

Kako su nastupile povoljnije vremenske prilike zabilježeno je i povećanje broja vozača mopeda i motocikala u prometu. Kako bi se u što manjoj mjeri događale prometne nesreće u kojima sudjeluju vozači mopeda i motocikala, ali i putnici koje oni prevoze, podsjećamo ih na nužnost tehničkog pregleda i servisa mopeda i motocikala.

Naime, mopedi i motocikli su duži vremenski period bili van funkcije te je stoga nužno provjeriti njihovu ispravnost. Prilikom provjere njihove tehničke ispravnosti posebnu pozornost posvetiti sustavu upravljanja, sustavu kočenja te svjetlosno-signalizacijskom sklopu. Napominjemo da nije dozvoljena preinaka mopeda i motocikala u svrhu povećanja brzine kretanja i podizanja razine buke koju proizvode.

Posebno ističemo da mopedima i motociklima mogu upravljati osobe koje posjeduju vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije. Podsjećamo da vozači koji posjeduju vozačku dozvolu za „A1“ kategoriju mogu upravljati motociklima radnog obujma motora do 125 cm3 i snage motora do 11 kW. Vozači koji posjeduju vozačku dozvolu za „A2“ kategoriju mogu upravljati motociklima čija snaga motora ne prelazi 35 kW i čiji omjer snaga/masa ne prelazi 0,2 kW/kg, a ne potječu od vozila čija je snaga dvostruko veća i više. Vozači koji posjeduju vozačku dozvolu za „A“ kategoriju mogu upravljati motociklima sa ili bez bočne prikolice. Vozači koji posjeduju vozačku dozvolu za „M“ odnosno „AM“ kategoriju mogu upravljati mopedima.

Kako se u proljeće povećava broj novih vozača mopeda i motocikala na cestama, ističemo da je za upravljanje mopedima i „A1“ kategorije motocikala dobna granica 16. godina, za „A2“ kategoriju dobna granica je 18. godina, a za „A“ kategoriju dobna granica je 20 godina ukoliko je osoba posjedovala „A2“ kategoriju najmanje 2 godine odnosno 24 godine.

Osim dobne granice, osobe koje žele upravljati rečenim kategorijama vozila moraju imati i položen vozački ispit za odgovarajuću kategoriju i važeću vozačku dozvolu.

 Prilikom sudjelovanja u prometu, vozači mopeda i motocikala dužni su poštivati prometne znakove i prometna pravila. Zasebno naglašavamo važnost poštivanja ograničenja brzina kretanja, poštivanje zabrana pretjecanja te postupanje sukladno prometnim znacima i svjetlima semafora kojima se regulira pravo prvenstva prolaska na raskrižjima.

Tijekom sudjelovanja u prometu, bez obzira na razdaljinu koju prelaze, vozači mopeda i motocikala, četverocikala i lakih četverocikala bez zaštitne kabine, te osobe koji oni prevoze, obavezno moraju na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu.

Podsjećamo da homologacijske oznake moraju biti otporne na habanje, jasno čitljive i moraju biti postavljene na lako pristupačnom mjestu, te da se njima dokazuje da kacige koje ih posjeduju pružaju maksimalnu zaštitu osobama koje ih nose.

Osim na važnost nošenja homologirane zaštitne kacige, ukazujemo i na važnost korištenja dodatne motociklističke opreme jer je ista dizajnirana da u slučaju pada pruži maksimalnu zaštitu vozaču.

Ističemo da svaki vozač mopeda i motocikla mora kod sebe imati važeću vozačku dozvolu, prometnu dozvolu i policu osiguranja za vozilo, te da ih je dužan pokazati policijskom službeniku na njegov zahtjev.

Iako je za vozače mopeda i motocikala, osim ako je riječ o mladim vozačima, a u velikoj većini vozači „A1“, „A2“ i „AM“ kategorije vozila to jesu, dozvoljena koncentracija do 0,50 g/kg alkohola u organizmu, poradi samih karakteristika vozila, ne preporučujemo upravljanje mopedima i motociklima nakon konzumacije alkoholnih pića.



Stranica