Prometovanje osoba starije dobi

Slika PU_KK/Vijesti/2013/03/AutoPoliicijaVrata2.jpg

Foto: Ilustracija Tijekom šest mjeseci 2015. godine na prometnicama Policijske uprave koprivničko - križevačke zabilježene su 272 prometne nesreće. Osobe starije životne dobi sudjelovale su u 93 prometne nesreće, od čega u dvije prometne nesreće s poginulim osobama, 39 s ozlijeđenim osobama i 52 nesreće s materijalnom štetom kao jedinom posljedicom.  

Foto: Ilustracija

Tijekom šest mjeseci 2015. godine na prometnicama Policijske uprave koprivničko - križevačke zabilježene su 272 prometne nesreće. Osobe starije životne dobi sudjelovale su u 93 prometne nesreće, od čega u dvije prometne nesreće s poginulim osobama, 39 s ozlijeđenim osobama i 52 nesreće s materijalnom štetom kao jedinom posljedicom.

Od ukupno 134 osobe starije životne dobi, njih 33 je stradalo, od čega su dvije osobe smrtno stradale, osam je teško i 23 lakše ozlijeđeno. Pod utjecajem alkohola bilo je osam ovih osoba, što čini 10 posto ukupnog broja svih sudionika prometnih nesreća pod utjecajem alkohola (86).

Vozači starije životne dobi prouzročili su 58 prometnih nesreća, od čega jednu s poginulom osobom, 20 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 37 s materijalnom štetom. U ovim nesrećama jedna je osoba smrtno stradala, šest je teško i 19 lakše ozlijeđeno.

Najčešće vrste prouzročenih prometnih nesreća bile su udar u parkirano vozilo i slijetanje vozila s ceste (8), dok su najčešće okolnosti uslijed kojih je došlo do prometnih nesreća nepoštivanje prednosti prolaska (20) i nepropisna vožnja unazad (5).

Iako se određene vještine stječu iskustvom i godinama, neke ipak s godina oslabe, te s godinama dolazi do promjena u fizičkim sposobnostima. Osjetilom vida primamo najviše informacija, te s godinama dolazi do smanjenja oštrine, čime se kod starijih osoba pojavljuju problemi u težoj prilagodbi vožnje u večernjim i noćnim satima. Kod nekih se pojavljuju i ograničenja u pokretljivosti mišića, čime je otežano upravljanje vozilom i poduzimanje pojedinih radnji u prometu (npr. kočenje, skretanje, mijenjanje brzine i dr.).

Kod nekih osoba mogu se pojaviti problemi uz smanjenu čujnost zvukova. Svi se mi kao vozači ponekad nađemo u situaciji da se teško koncentrirati na okolinu, dok kod starijih vozača koncentracija brže opada, te je otežano putovanje na dužim relacijama, čime se povećava opasnost od događanja i sudjelovanja u prometnim nesrećama.

Iako veći dio populacije vozača starije dobi ne pati od većih zdravstvenih problema, kod nekih se javljaju problemi koji direktno ugrožavaju njih same, te se situacija dodatno pogoršava korištenjem pojedinih lijekova koji usporavaju njihove funkcije ili izazivaju probleme, kao i korištenje onih lijekova koji se od strane proizvođača ne preporučaju ili se ne smiju koristiti za vrijeme vožnje.

Iz svih navedenih razloga vozači motornih vozila i ostali sudionici trebali bi iskazati više tolerancije prema vozačima starije dobi. Za starije osobe, ukoliko sjedaju za volan preporuča se da uz njih bude prisutna osoba koja će im pomoći, ukazati na put, prometne znakove i biti podrška u slučaju akcidentnih događaja. Prije nego započnu upravljanje vozilom, ne preporuča se konzumiranje alkoholnih pića i lijekova koji utječu na vozačke sposobnosti. Ukoliko se zbog nekog zdravstvenog razloga vozači starije dobi ne osjećaju dobro (visok krvni tlak i sl.) u tom slučaju ne preporuča se upravljanje motornim vozilima.

Obzirom da se s godinama gubi na brzini poduzimanja pojedinih radnji, prije započinjanja radnji u prometu kao što su uključivanje u promet, pretjecanje, vožnja unatrag i slično, nužan je dodatni oprez i provjera da li se radnja može poduzeti bez opasnosti za sudionike u prometu i imovinu.



Stranica