Savjeti sudionicima u prometu - pravila prednosti prolaska

Slika PU_KK/Vijesti/2018/08/ilust.policija.png

Foto: Ilustracija 

Tijekom ove godine na području Policijske uprave koprivničko-križevačke zabilježene su 64 prometne nesreće zbog oduzimanja prednosti prolaska, od čega jedna prometna nesreća s poginulom osobom, 28 nesreća s ozlijeđenim osobama i 35 nesreća s materijalnom štetom. 

U prometnim nesrećama u kojima je uzrok bilo oduzimanje prednosti prolaska stradalo je 38 osoba, od čega je jedna osoba smrtno stradala, šest osoba je teško ozlijeđeno, a 31 osoba lakše. U odnosu na 2017.g. broj prometnih nesreća uslijed oduzimanja prednosti prolaska smanjen je za 24 posto (2017. – 84 PN), dok su posljedice stradavanja sudionika znatno teže. Tijekom 2018.g. zabilježen je porast smrtno stradalih osoba za 100 posto (2017. – 0) i teško ozlijeđenih osoba za 200 posto (2017. – 2). Jedino je broj lakše ozlijeđenih osoba smanjen za 26 posto (2017. – 42).

Najčešći razlog oduzimanja prednosti prolaska je nepoštivanje prometnog znaka „Obavezno zaustavljanje“, te uskraćivanje prvenstva prolaska vozaču koji dolazi iz suprotnog smjera i zadržava smjer svog kretanja. Prometne nesreće uslijed oduzimanja prednosti prolaska tijekom ove godine najviše su se događala na četverokrakom raskrižju (25), potom T raskrižju (17), te na ravnom cestovnom protezu (9). Manji broj nesreća zabilježen je na Y raskrižju i kružnom toku (po 4), pješačkom prijelazu (3) i parkiralištu (2). 

SAVJETI SUDIONICIMA U PROMETU 

Svaki vozač dužan je postupiti sukladno prometnim znakovima kojima se regulira promet na raskrižju, a posebice sukladno postavljenom prometnom znaku „Obavezno zaustavljanje“. Na raskrižju cesta iste važnosti vozač je dužan propustiti vozilo koje nailazi s njegove desne strane. Vozač vozila koje skreće ulijevo dužan je propustiti vozilo koje, dolazeći iz suprotnog smjera, zadržava smjer svojeg kretanja ili skreće udesno, osim ako postavljenim prometnim znakom nije drukčije određeno. Ukoliko vozač ulazi vozilom na cestu koja je prometnim znakom označena kao cesta s prednošću prolaska, dužan je propustiti sva vozila koja se kreću tom cestom. Isto tako, vozač je dužan propustiti sva vozila koja se kreću cestom na koju ulazi i kad ta cesta nije prometnim znakom označena kao cesta s prednošću prolaska, ako vozilom ulazi sa ceste bez suvremenoga kolničkog zastora na cestu sa suvremenim kolničkim zastorom.

Ukoliko kod skretanja vozač presijeca biciklističku stazu ili traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru. Ukoliko se vozač približava obilježenom pješačkom prijelazu dužan je približiti se istom da ne ugrožava pješake, odnosno tako da može vozilo zaustaviti poradi propuštanja pješaka ukoliko su isti već stupili na pješački prijelaz.

Isto tako, ako se obilježeni pješački prijelaz nalazi na ulazu na bočnu cestu, vozač koji skreće na tu cestu dužan je kretati se smanjenom brzinom i propustiti pješake koji su već stupili ili stupaju na pješački prijelaz, a po potrebi i zaustaviti svoje vozio radi propuštanja pješaka. Kod uključivanja u promet, skretanja u lijevo i prometa na raskrižju nemojte „izlijetati“ pred vozače mopeda i motocikla, jer njihova brzina kretanja lako prevari oko i oni se kreću brže od drugih vozila.

Prije uključivanja u raskrižje s kružnim tokom prometa potrebno je pridržavati se pravila prednosti prolaska koja su regulirana prometnim znacima „Raskrižje s cestom s prednošću prolaska“  i “Kružni tok prometa“ što znači da vozila koja se nalaze u kružnom toku imaju prednost prolaska u odnosu na vozila koja se tek uključuju u rečeno raskrižje. Ukoliko prije samog ulaska u raskrižje s kružnim toka nema postavljene prometne signalizacije koja regulira prednost prolaska, a radi se o cestama iste važnosti, u tom slučaju vrijedi pravilo desne strane. Ulaskom u kružni tok potrebno je prilagoditi brzinu kretanja vozila, te držati dovoljan razmak od vozila koja se kreće ispred, a ukoliko na kružnom toku postoji više traka za kretanje vozila, prije isključivanja potrebno se je prestrojiti u desnu traku uz desni rub kolnika. Kako oduzimanje prednosti prolaska spada u jedan od najtežih prekršaja koji je u direktnoj vezi s događanjem prometnih nesreća, za kršenje rečenih pravila predviđene su visoke novčane kazne, kao i izricanje negativnih bodova i zabrana upravljanja motornim vozilom određene kategorije.

Iznimka od pravila prednosti prolaska - pravila prednosti prolaska ne odnose se na vozila službe hitne pomoći, vozila sanitetskog prijevoza, vatrogasne službe, civilne zaštite, unutarnjih poslova i vojne policije ukoliko posebnim uređajima daju svjetlosne ili zvučne znakove, te su ih svi sudionici u prometu dužni propustiti.



Pisane vijesti