- Objavljeno: 16.02.2021.
Sudjelovanje u prometu osoba starije životne dobi
Vozači starije životne dobi, odnosno osobe starije od 65 godina, prouzročili su 57 prometnih nesreća
Foto: IlustracijaTijekom 2020. godine, na prometnicama Policijske uprave koprivničko- križevačke zabilježeno je ukupno 577 prometnih nesreća. Vozači starije životne dobi, odnosno osobe starije od 65 godina, prouzročili su 57 prometnih nesreća od čega 14 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 43 prometne nesreće s materijalnom štetom. Nije bilo prometnih nesreća sa smrtno stradalim osobama.
U prometnim nesrećama sudjelovala su 84 vozača starije životne dobi, od kojih je ukupno njih 14 stradalo, od čega su četiri osobe zadobile teške, a 10 lakše tjelesne ozljede.
Pod utjecajem alkohola bilo je devet vozača starije životne dobi, od ukupno 84 vozača, odnosno 10,7 posto vozača starijih od 65 godina. Najčešće vrste prouzročenih prometnih nesreća koje su izazvale osobe starije životne dobi bile su: bočni sudar (20), udar vozila u parkirano vozilo (14) i slijetanje vozila sa ceste (7), dok su najčešće okolnosti uslijed kojih je došlo do prometnih nesreća bile: oduzimanje prednosti prolaska (13), nepropisna vožnja unazad (11) i nepropisno uključivanje u promet (5).
Starenjem vozača dolazi do promjena u njegovom organizmu koje utječu na sposobnost upravljanja vozilom i predstavljaju opasnost za sigurno sudjelovanje u cestovnom prometu.
Osjet vida je najvažniji osjet za upravljanje vozilom. Vozač preko osjeta vida prima informacije na temelju kojih bazira svoje odluke i način kretanja vozila. Starenjem se smanjuje sposobnost prilagođivanja oka na svjetlost i tamu, dolazi do degradacije vida u mraku te se razvija povišena osjetljivost na zasljepljivanje, odnosno starenje uzrokuje sporiju prilagodbu na bljesak npr. zasljepljivanje svjetlima nadolazećeg vozila.
Osjetom sluha vozači primaju manje informacija nego osjetom vida. Informacije koje primaju sluhom i na koje moraju reagirati su zvučni signal na prijelazu ceste preko željezničke pruge, zvučni signali vozila s prednošću prolaska, upozorenje vozaču da mora osloboditi prolaz, zvuk škripe kočnica drugog vozila, zvuk nepravilnog rada motora ili neke anomalije u radu vozila i zvučni signal za vezanje sigurnosnog pojasa. Ukoliko se ovi zvukovi ne čuju, na njih nije moguće reagirati ili reakcija nije adekvatna.
Kod starijih vozača koncentracija brže opada, te je otežano putovanje na dužim relacijama, čime se povećava opasnost od događanja i sudjelovanja u prometnim nesrećama. Kod nekih vozača se javljaju problemi koji direktno ugrožavaju njih same, te se situacija dodatno pogoršava korištenjem pojedinih lijekova koji usporavaju njihove funkcije ili izazivaju probleme, kao i korištenje onih lijekova koji se od strane proizvođača ne preporučaju ili se ne smiju koristiti za vrijeme vožnje.
Zbog svega navedenog, vozači starije životne dobi trebali bi redovito obavljati kontrole vida, vozači koji imaju problema s vidom i oni koji imaju šećernu bolest (dijabetičari). Vozač treba koristiti pomagala sluha i vida koja mu liječnik propiše.
Također, potrebno je redovito kontrolirati svoje zdravstveno stanje i voditi brigu o uzimanju propisanih lijekova uz obraćanje pažnje na to da neki lijekovi mogu izazivati vrtoglavicu, pospanost ili na neki drugi način degradirati vozačke sposobnosti.
Ukoliko lijekovi koji se koriste negativno utječu na vozačke sposobnosti ili imaju oznaku da se ne smiju koristiti prije i za vrijeme vožnje, za vrijeme kada se ti lijekovi konzumiraju osoba starije životne dobi treba se suzdržati od upravljanja vozilom i koristiti javni prijevoz ili taksi-službu. Također, nakon konzumacije alkoholnih pića ne smije se upravljati vozilom. Ukoliko se zbog nekog zdravstvenog razloga vozači starije dobi ne osjećaju dobro (visok krvni tlak i sl.) u tom slučaju, ne preporuča se upravljanje motornim vozilima.
Obzirom da se s godinama gubi na brzini poduzimanja pojedinih radnji i procjeni udaljenosti predmeta, prije započinjanja radnji u prometu kao što su uključivanje u promet, pretjecanje, vožnja unatrag, parkiranje vozila i dr., nužan je dodatni oprez i provjera da li se radnja može poduzeti bez opasnosti za sudionike u prometu i imovinu.