Zimska služba 2013./2014.

Slika PU_KK/Vijesti/2012/11/zimska-služba-2012.2013.300.gif

Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.

Foto: Pu koprivničko - križevačka

U zimskim uvjetima sezone 2012./13. god. (15.11.2012. - 31.3.2013.) zabilježena je 251 prometna nesreće, od čega tri nesreće s poginulim osobama, 94 s ozlijeđenim osobama i 154 nesreće s materijalnom štetom. Udio prometnih nesreća sa stradalim sudionicima iznosi 37 %. U ovim nesrećama sudjelovalo je 570 osoba, od kojih su tri osobe smrtno stradale, 10 osobe je teže, dok je 120 osoba lakše ozlijeđeno. U ovim nesrećama je stradao 23 % sudionika.

U usporedbi s podacima iz zimske sezone 2011./2012. godine vidljivo je smanjenje broja prometnih nesreća za 4 % (2011/12. - 262). Broj prometnih nesreća s poginulim osobama ostao je na istoj razini (2011/12. - 3), kao i broj prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama (2011/12. – 95). Broj smrtno stradalih osoba je ostao na istoj razini (2011/12. - 3). Broj teško ozlijeđenih osoba je smanjen za 54 % (2011/12. - 22), dok je broj lakše ozlijeđenih osoba povećan za 24 % (2011/12. – 97).

Najčešće vrste prometnih nesreća bile su slijetanje vozila sa ceste (77), bočni sudar (45), sudar vozila iz suprotnih smjerova (35), sudar vozila prilikom vožnje u slijedu (23).Najčešće okolnosti uslijed kojih je dolazilo do prometnih nesreća bile su brzina neprimjerena uvjetima (83), nepoštivanje prednosti prolaska (31), vožnja na nedovoljnoj udaljenosti (20) i nepropisna brzina (13).

Što se tiče atmosferskih prilika najviše nesreća zabilježeno je po vedrom (70) i oblačnom (106) vremenu. Po kiši (30), magli (5) i snijegu (38), te ostalim atmosferskim prilikama (2)  zabilježeno je 30 %  prometnih nesreća.Promatrajući odnos nepovoljnih atmosferskih prilika i stanja površine kolnika zabilježeno je 18 nesreća na kolniku s razgrnutim snijegom, 14 nesreća na kolniku s nerazgrnutim snijegom, pet na zaleđenom a posutom kolniku i tri nesreće na zaleđenom a neposutom kolniku, odnosno 32 nesreće na kolniku prekrivenom snijegom i osam nesreća na zaleđenom kolniku, te 109 nesreća na mokrom kolniku, što zajedno čini 59 % ukupnog broja prometnih nesreća.U odnosu na zimsku sezonu 2011/12.  broj prometnih nesreća koje su zabilježene za vrijeme snježnih padalina (15), kiše (11), magle (14) i ostalih prilika (4), povećan je za 70 % ili 31 nesreću. Broj prometnih nesreća na zaleđenom kolniku povećan je za 100 % ili 4 nesreće (2011/12. – 4), dok je broj prometnih nesreća na kolnikom prekrivenim snijegom (2011/12. – 19) povećan 68 % ili 13 nesreća.

Zimski uvjeti i zimska oprema vozila

Zimski uvjeti na cestama definirani su člankom 193. Zakona o sigurnosti cestovnog prometa kao uvjeti  koji nastaju kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica.

Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.

Za pravnu ili fizičku osobu - obrtnika ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu ili teretni automobil s priključnim vozilom predviđena je kao sankcija novčana kazna u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna.

Za isti prekršaj, ukoliko ga počini odgovorna osoba u pravnoj osobi i tijelu državne vlasti ili tijelu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, predviđena je novčana kazna u iznosu od 1.500,00 do 5.000,00 kuna.

Za vozača koji u vrijeme nastupa zimskih uvjeta na cestama upravlja vozilom bez zimske opreme predviđena je novčana kazna u iznosu od 700,00 kuna.

Člankom 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama vozači motornih vozila su obvezni prije uključivanja u promet očistiti  zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu. Za vozača koji svoje motorno vozilo nije očistio od snijega i leda predviđena je novčana kazna u iznosu od 700,00 kuna.

Zimska oprema definirana je člankom 94. Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila na cesti. Pod zimskom opremom motornih vozila (svako vozilo koje se pokreće snagom svog motora) čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.

Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.

Na vozila se ne smiju postavljati gume s čavlima.

Ovom prilikom je važno istaknuti da zimske gume na vozilima moraju odgovarati dimenzijama što ih je prijavio proizvođač, ovisno o najvećoj dopuštenoj brzini kretanja vozila i najvećem dopuštenom opterećenju osovina na kojima su gume postavljene, a podaci o tome se nalaze u prometnoj dozvoli.

Gume na istoj osovini vozila moraju biti jednake po dimenzijama, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti (zimske, ljetne), konstrukciji (radijalne, dijagonalne itd.) i marki/tipu (proizvođaču).

Policijski službenici koji prilikom nadzora prometa zateknu za vrijeme nastupa i trajanja zimskih uvjeta na cestama vozilo koje nema propisanu zimsku opremu, naredit će vozaču da prekine kretanje vozilom i da upotrijebi zimsku opremu. Ukoliko vozač ne postupi sukladno naredbi policijskog službenika vozilo će bit isključeno iz daljnjeg prometovanja tako dugo dok se na vozilo ne postavi zimska oprema. Prilikom isključenja ovakvog vozila iz prometa policijski službenik će privremeno oduzeti registarske pločice, koje će se vratiti kada se rečeni nedostatak otkloni.

Priprema motornog vozila za zimske uvjete

Zimski dio godine karakteriziraju niže temperature tijekom dana i češće vremenske oborine (kiša, ledena kiša, snijeg), a što se negativno odražava na stupanj sigurnosti u cestovnom prometu jer otežava uvjete za normalno odvijanje prometa.

Prilikom pripreme vozila za zimu i zimske uvjete na cestama potrebno je:

  • obaviti pregled vozila kako bi se utvrdilo da li postoje neke nepravilnosti na vozilu koje je potrebno otkloniti (npr. nepravilnosti u radu kočionog sustava ili upravljačkog sustava, svjetlosnog sklopa i dr.),
  • na vozilo staviti zimske gume ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i pripremiti lance za snijeg. Vježbajte postavljanje lanaca za snijeg na ravnom i suhom prije nego što ih morate stvarno upotrijebiti,
  • obavezno provjeriti stanje akumulatora i po potrebi ga zamijeniti,
  • provjerite stanje rashladne tekućine (antifriza) i prohodnost mlaznica za pranje vjetrobranskog stakla,
  • u vozilo stavite kablove za pomoć pri paljenju vozila (tzv. „kleme“),
  • provjerite stanje brisača stakala i ukoliko su oštećeni zamijenite ih novima, kako bi mogli dobro čistiti stakla od snijega i kiše,
  • • u vozilo stavite strugalicu za led, metlicu za čišćenje snijega i sredstvo za odleđivanje brava i stakala,
  • • ukoliko idete na duži put obavezno napunite spremnik za gorivo.
  • Savjeti za sigurno sudjelovanje u prometu za vrijeme zimskih uvjeta na cestama
  • Za vrijeme nastupa zimskih uvjeta na cestama, uvjeti u kojima se odvija promet su otežani, pa je potrebna daleko veća koncentracija i pomnije praćenje ceste. Osim oborina koje se mogu vidjeti (kiša, snijeg), na prometnicama su moguća i iznenađenja u vidu poledica i leda. Na temperaturama ispod  3°C moguća je pojava poledice i leda na prijevojima, nadvožnjacima i mostovima.
  • Glavni recept za sigurnu vožnju u zimskim uvjetima na cesti je povećan oprez uz nježnije i odmjerenije pokrete, kako upravljačem vozila (volanom) tako i na papučici gasa i kočnice.
  • Prilikom vožnje na kolniku prekrivenom snijegom i ledom potrebno je:
  • prije početka vožnje s vozila (krov, stakla. svjetla) skinuti sav snijeg i led kako bi se spriječilo padanje snijega na vjetrobranska stakla, omogućila dobra vidljivost ceste, te osigurala dobra uočljivost vašeg vozila od strane ostalih sudionika u prometu,
  • prilagoditi brzinu kretanja uvjetima na cesti – smanjiti brzinu kretanja,
  • povećati razmak između vozila prilikom vožnje u slijedu,
  • obavezno upaliti dnevna ili kratka svjetla na motornom vozilu,
  • izbjegavati pretjecanja vozila,
  • izbjegavati iznenadna zaustavljanja - papučicu kočnice koristite nježno ili će doći do blokiranja kotača,
  • ukoliko dođe do zanošenja vozila na cesti nemojte kočiti, već lagano otpustite gas,
  • pravovremeno pomoću pokazivača smjerova dati ostalim vozačima do znanja da ćete izvršiti radnju skretanja,
  • prilikom vožnje unazad obavezno uključiti sva četiri pokazivača smjera,
  • u slučaju kvara na dovoljnoj udaljenosti postaviti sigurnosni trokut kojim će se upozoriti ostali vozači,
  • obavezno poštivati prometne znakove, a posebice one koji se odnose na ograničenje brzina kretanja, zabrane pakiranja i zaustavljanja, korištenje zimske opreme i koji reguliraju promet na raskrižjima,
  • u slučaju potrebe, prilikom obilnijih snježnih padalina uslijed čega dolazi do proklizavanja pneumatika, na ljetne gume postaviti lance za snijeg.

Vozače, ali i ostale sudionike u prometu, molimo da propuste vozila tijela koja održavaju ceste u zimskim uvjetima – ralice. Nemojte ni u kom slučaju pretjecati ralice. Ukoliko vozite iza ralice, držite veći razmak između ralice i svog vozila kako sipina kojom se cesta posipa ne bi završila na vašem vozilu. Kako zimi ralice guraju snijeg sa cesta, nemojte parkirati vozilo na kolniku kako ne bi bilo oštećeno.

Ne preporuča se upravljanje biciklima na kolnicima koji su prekriveni ledom i snijegom zbog smanjenja stabilnosti vozila i mogućih padova i ozljeđivanja vozača bicikala. Ukoliko upravljate biciklom za vrijeme zimskih uvjeta na cestama uvijek koristite biciklističke ili pješačko-biciklističke staze gdje ih ima. Ukoliko ih nema krećite se uz desni rub ceste.

Vodite računa da na vrijeme date do znanja da ćete skrenuti odnosno da ćete se zaustaviti. Ukoliko želite biciklom skrenuti obavezno prije skretanja pogledajte iza sebe kako biste vidjeli tko je i na kojoj udaljenosti iza vas. Pri  skretanju obavezno dajte znak ispruženom rukom da skrećete – lijeva ruka za skretanje ulijevo, a desna ruka za skretanje udesno. Ukoliko želite stati desnom ispruženom rukom mašite gore - dolje.

Potrebno je provjeriti tehničku ispravnost bicikala, a posebice ispravnost svjetala na vozilu. Vozači bicikala su obvezni noću i u vrijeme smanjene vidljivosti za vrijeme vožnje kolikom koristiti reflektirajuće biciklističke prsluke ili reflektirajuću biciklističku odjeću.

Učestala je praksa kod biciklista da za vrijeme snježnih i kišnih padalina upravljaju biciklima držeći u ruci kišobrane. To nije preporučljivo, a nije niti dozvoljeno, jer smanjuje stabilnost upravljanja vozilom, a često i dolazi do naleta biciklista na pješake i na zaustavljena vozila.

Pješacima se ovim putem skreće pozornost na obavezno korištenje nogostupa odnosno biciklističko-pješačkih staza. Ukoliko nema nogostupa, pješaci se trebaju kretati lijevom stranom ceste jer na toj način uvijek vide vozilo koje im dolazi u susret i mogu se po potrebi maknuti s kolnika.

Pješacima se preporuča nošenje odjeće jarkih boja koje su dobro uočljive na bijeloj podlozi kako bi ih se što ranije uočilo prilikom snježnih padalina i magli. Noću i u uvjetima smanjene vidljivosti pješaci moraju biti označeni izvornom svjetlosti ili reflektirajućom materijom.

Djecu je potrebno upozoriti da se na cesti na kojoj ima snijega i leda ne smije igrati snijegom, da se ne smije klizati, skijati, sanjkati i drugo.



Stranica