Vožnja pod utjecajem alkohola - oprez tijekom proslave "Martinja"

Slika PU_KK/vijesti/2009/11/Martinje.jpg

U sklopu obilježavanja Dana grada Koprivnice, u subotu, 6. studenoga, u vremenu od 9 do 13 sati održana promocija akcije «Manje oružja, manje tragedija» kroz info pult na Zrinskom trgu u Koprivnici.

Foto: Pu koprivničko-križevačka

Kako nam predstoji blagdan Sv. Martina, uz koji se vezuje povećana konzumacija alkoholnih pića, upozoravamo građane na opasnosti vožnje pod utjecajem alkohola.

Tijekom deset mjeseci 2010. godine, na prometnicama PU Koprivničko-križevačke zabilježeno je 630 prometnih nesreća, od čega pet nesreća s poginulim osobama (1 %) i 235 nesreća  s povrijeđenim osobama (37 %).  U  prometnim nesrećama u prvih deset mjeseci 2010. godine smrtno je stradalo šest osoba, 57 sudionika teško je ozlijeđeno, dok je 246 sudionika lakše ozlijeđeno.

U 60 prometnih nesreća tijekom 2010. g. uzrok je bio alkohol, što iznosi 9 % ukupnog broja prometnih nesreća. U odnosu na 2009. g. zabilježeno je smanjenje broja  prometnih nesreća u kojima je uzrok bio alkohol za 44 % (2009. – 107).  U  ovim prometnim nesrećama utvrđena je prisutnost alkohola u organizmu kod jedne smrtno stradale osobe, 18 teško povrijeđenih osoba i 39 lakše povrijeđenih osoba.

Tijekom prvih deset mjeseci 2010. g. policijski službenici su ostvarili 1 394 represivne  aktivnosti u nadzoru cestovnog prometa usmjerene na sankcioniranje vožnje od utjecajem alkohola. 

Naime, već malene količine alkohola povećavaju samopouzdanje i smanjuje osjećaj odgovornosti, a istovremeno otežava zapažanje i usporava reakcije vozača.

Naime, pod utjecajem alkoholnih pića koje je konzumirao, vozač vrlo brzo prestaje biti svjestan svojih sposobnosti, relativizira opasnost i precjenjuje svoje vozačke sposobnosti odnosno postaje neoprezan i sklon ignoriranju prometnih propisa.
Vozač najveći broj korisnih informacija za sigurno upravljanje vozilom i, sudjelovanje u prometu, dobiva posredstvom osjeta vida. U oštrom i jasnom centralnom vidnom polju vozač istodobno percipira jasno 7 do 8 podražaja – informacija koji mu omogućuju sigurnu vožnju (cesta, oznake, znakovi, vozila, pješaci….) te otprilike isto toliko u perifernom vidnom polju. Pod utjecajem alkohola vidno polje se sužava samo na oštro vidno polje, a u njemu se pogrešno procjenjuje brzina i udaljenost do drugih vozila, širina prometne površine, postojanje bočnih smetnji, postojanje sudionika prometa koji mu dolaze sa strane i slično. Oštrina vida i sposobnost adaptacije oka na svjetlost i tamu je narušena.

Vozač pod utjecajem alkohola postaje nekritičan, slobodniji u ponašanju, povećava mu se lažno samopouzdanje i precjenjuje svoje vozačke sposobnosti. Pomanjkanje kritičnosti rezultira neodgovornošću i prerasta gotovo uvijek u brzu i rizičnu vožnju, dok se sposobnosti za vožnju smanjuju. Razina pažnje je smanjena i vozač se ne može usredotočiti na vožnju. Razdražljivost pod utjecajem alkohola raste i vozač često prema drugim vozačima iskazuje agresivno ponašanje i ulazi u konfliktne situacije. Procjena opasnosti i rizika u prometu izostaje ili je pogrešna.

Vrijeme reagiranja vozača, i psihičkog i motornog, se produljuje pod utjecajem alkohola. Vozaču treba više vremena za procjenu situacije u prometu, prepoznavanje opasnosti te brzo i točno reagiranje. Redoslijed izvođenja radnji i postupaka za vožnje može biti narušen. Koordinacija pokreta ruku i nogu postaje upitna pod utjecajem alkohola.

Događanje prometnih nesreća i vožnja pod utjecajem alkohola eksponencijalno su povezani! Rezultati ispitivanja utjecaja alkohola na sigurnost vožnje, provedeni u Njemačkoj, pokazuju kako sadržaj alkohola u krvi od 0,5 promila udvostručuje, 0,6 promila utrostručuje, a 0,8 promila učetverostručuje rizik od nesreće. Kod većih količina alkohola, npr. od 1,00 promila je sedmerostruko veći, kod 1,2 promila alkohola rizik je deset puta veći, a kod 1,4 promila dvadeset puta veći.

Obzirom na gore rečeno, pozivamo sve sudionike u prometu, a posebno vozače, da ne sjedaju za upravljač svog vozila ukoliko su konzumirali alkoholna pića, već da koriste usluge taksi-službe ili da vozilom upravljaju osobe koje nisu konzumirale alkoholna pića.



Stranica