Oduzimanje prednosti prolaska i stradavanje vozača bicikala, mopeda i motocikala

Slika PU_KK/Vijesti/2009/12/policajac01.jpg

Tijekom prva četiri mjeseca 2012. g. na području Policijske uprave koprivničko -križevačke zabilježeno je 199 prometnih nesreća od čega je do 28 prometnih nesreća došlo poradi oduzimanja prednosti prolaska ili 14 %.

Foto: Ilustracija 

Tijekom prva četiri mjeseca 2012. g. na području Policijske uprave koprivničko -križevačke zabilježeno je 199 prometnih nesreća od čega je do 28 prometnih nesreća došlo poradi oduzimanja prednosti prolaska ili 14 %. Uslijed oduzimanja prednosti prolaska dogodilo se 12 nesreća s ozlijeđenim osobama i 16 nesreća s materijalnom štetom. 

U prometnim nesrećama u kojima je uzrok bilo oduzimanje prednosti prolaska stradalo je 15 osoba, od čega su tri teško ozlijeđene, a 12 osoba je lakše ozlijeđeno. Pod utjecajem alkohola bila su četiri sudionika. 

U odnosu na isto razdoblje 2011. g. broj prometnih nesreća uslijed oduzimanja prednosti prolaska smanjen je za 18 % (2011. – 34). Prometne nesreće s poginulim osobama manje su za 100 % (2011. – 1), dok je broj prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama manji za 50 % (2011. - 8). Broj sudionika pod utjecajem alkohola smanjen je za 55 % (2011. – 9). 

Najčešći razlog oduzimanja prednosti prolaska je nepoštivanje prometnog znaka „Obavezno zaustavljanje“, te uskraćivanje prvenstva prolaska vozaču koji dolazi iz suprotnog smjera i zadržava smjer svog kretanja. 

PODSJETNIK VOZAČIMA O PRAVU PRVENSTVA PROLAZA 

Svaki vozač dužan je postupiti sukladno prometnim znacima kojima se regulira promet na raskrižju, a posebice sukladno postavljenom prometnom znaku „Obavezno zaustavljanje“. Na raskrižju cesta iste važnosti vozač je dužan propustiti vozilo koje nailazi s njegove desne strane. 

Vozač vozila koje skreće ulijevo dužan je propustiti vozilo koje, dolazeći iz suprotnog smjera, zadržava smjer svojeg kretanja ili skreće udesno, osim ako postavljenim prometnim znakom nije drukčije određeno. 

Ukoliko vozač ulazi vozilom na cestu koja je prometnim znakom označena kao cesta s prednošću prolaska, dužan je propustiti sva vozila koja se kreću tom cestom. 

Isto tako, vozač je dužan propustiti sva vozila koja se kreću cestom na koju ulazi i kad ta cesta nije prometnim znakom označena kao cesta s prednošću prolaska, ako vozilom ulazi sa ceste bez suvremenoga kolničkog zastora na cestu sa suvremenim kolničkim zastorom. 

Ukoliko kod skretanja vozač presijeca biciklističku stazu ili traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru. 

Ukoliko se vozač približava obilježenom pješačkom prijelazu dužan je približiti se istom da ne ugrožava pješake, odnosno tako da može vozilo zaustaviti poradi propuštanja pješaka ukoliko su isti već stupili na pješački prijelaz. 

Isto tako, ako se obilježeni pješački prijelaz nalazi na ulazu na bočnu cestu, vozač koji skreće na tu cestu dužan je kretati se smanjenom brzinom i propustiti pješake koji su već stupili ili stupaju na pješački prijelaz, a po potrebi i zaustaviti svoje vozio radi propuštanja pješaka. 

Kod uključivanja u promet, skretanja u lijevo i prometa na raskrižju nemojte „izlijetati“ pred vozače mopeda i motocikla, jer njihova brzina kretanja lako „prevari oko“ te s njihova brzina kretanja procjenjuje manjom nego što ona u stvarnosti jest. 

Kako oduzimanje prednosti prolaska spada u jedan od najtežih prekršaja koji je u direktnoj vezi s događanjem prometnih nesreća, za kršenje rečenih pravila predviđene su visoke novčane kazne, kao i izricanje negativnih bodova i zabrana upravljanja motornim vozilom određene kategorije. 

STRADAVANJE VOZAČA BICIKALA, MOPEDA I MOTOCIKALA U PROMETNIM NESREĆAMA 

U prva četiri mjeseca 2012. godine na prometnicama PU koprivničko - križevačke zabilježeno je 199 prometnih nesreća, od čega 3 prometne nesreće s poginulim osobama, 67 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 129 prometnih nesreća s materijalnom štetom. U nesrećama smrtno su stradale 3 osobe, 13 osoba je teško, a 78 osoba lakše ozlijeđeno. 

Vozači bicikala su sudjelovali u 11 prometnih nesreća od čega u dvije prometne nesreće s poginulim osobama i 8 nesreća s ozlijeđenim osobama. U ovim nesrećama sudjelovalo je 12 biciklista od kojih su 2 biciklista smrtno stradala, 5 biciklista je teško, a 3 biciklista su  lakše ozlijeđena. 

U odnosu na isti vremenski period 2011. g. broj prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači bicikala smanjen je za 21 % (2011. – 14). Broj prometnih nesreća s poginulim osobama povećan je za 100 % (2011. – 1), dok je broj prometnih nesreća s povrijeđenim osobama smanjen za 20 % (2011. – 10). Broj poginulih osoba povećan je za 100 % (2011. – 1), broj teško ozlijeđenih povećao se za 67 % (2011. – 3), dok je broj lakše ozlijeđenih smanjen za 57 % (2011. – 7). 

Najčešće vrste ovih nesreća bile su nalet na biciklistu i bočni sudar, a najčešće okolnosti bile su neprilagođena brzina kretanja osobnih vozila i nepoštivanje prednosti prolaska. 

Poradi utjecaja alkohola u posebnu prostoriju do otrježnjenja smješteno je 25 vozača bicikala, dok su 2 uhićena i dovedena nadležnom prekršajnom sudu poradi provođenja žurnog prekršajnog postupka. Od strane Prekršajnog suda izrečena su 2 novčane kazne (ukupno 1.600,00 kn). 

Vozači mopeda i motocikala sudjelovali su u osam prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama u kojima je 1 vozač motocikla teže ozlijeđen, dok su 4 vozača mopeda, 3 vozača motocikla i 1 putnik na motociklu su lakše ozlijeđena.           

U odnosu na četiri mjeseca 2011. g. broj prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala smanjen je za 20 % (2011. – 10). Broj prometnih nesreća s poginulim osobama smanjen je za 100 % (2011. – 1), dok je broj prometnih nesreća s povrijeđenim osobama povećan za 33 % (2011. – 6). Broj poginulih osoba smanjen je za 100 % (2011. – 1), broj teško ozlijeđenih smanjen je za 67 % (2011. – 3), dok je broj lakše ozlijeđenih povećan za 167 % (2011. – 3). 

Vrste nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala bile su bočni sudar, sudar iz suprotnih smjerova i nalet na moped, a okolnosti bile su oduzimanje prednosti prolaska, nepropisno skretanje i nepropisno pretjecanje. 

Poradi utjecaja alkohola u posebnu prostoriju do otrježnjenja smješteno je 8 vozača mopeda i 1 vozač motocikla, te su svi uhićeni i dovedeni nadležnom prekršajnom sudu poradi provođenja žurnog prekršajnog postupka, gdje im je izrečeno 5 kazni bezuvjetnog zatvora, 2 kazne uvjetnog zatvora, 7 zaštitnih mjera zabrane upravljanja, te 9 novčanih kaznih (ukupno 16.350,00 kn). 

SAVJETI ZA SIGURNO UPRAVLJANJE BICIKLIMA, MOPEDIMA I MOTOCIKLIMA 

Vozače mopeda i motocikala podsjećamo da su prilikom sudjelovanja u prometu dužni na glavi imati pričvršćenu propisanu i homologiranu zaštitnu kacigu, te da ne upravljaju onom kategorijom motocikla za koju nemaju položen vozački ispit. 

Vozači bicikala mlađi od 16. godina prilikom sudjelovanja u prometu na cesti dužni su na glavi nositi zaštitnu kacigu.           

Mopedi, motocikli i bicikli trebaju se prije sudjelovanja u prometu pregledati kako bi se utvrdilo da li su ispravni, te je tom prilikom potrebno otkloniti sve tehničke neispravnosti. Mopedi i motocikli kojima se sudjeluje u prometu moraju biti registrirani i osigurani.

 Ne savjetuje se sudjelovanje u prometu nakon konzumacije alkoholnih pića vozačima mopeda, motocikala i bicikala, jer utjecaj alkohola doprinosi smanjenju njihove stabilnosti. 

Za vozače mopeda, motocikala i bicikala vrijede pravila o prednosti prolaska kao i za ostale vozače, a posebno ih podsjećamo na obvezu propuštanja pješaka na obilježenim pješačkim prijelazima, te na pravovremeno davanje znakova kojima se ostale sudionike u prometu upozorava na namjeru promjene smjera kretanja. Vozači motocikala moraju se pridržavati ograničenja brzina kretanja kao i svi ostali vozači. 

Posebno upozoravamo vozače motocikala da ne „ulijeću u škare“, jer to može dovesti do teških prometnih nesreća, odnosno da prije pretjecanja ili obilaženja drugih vozila ili prepreka na cesti, vode računa da je dionica ceste na kojoj će izvršiti rečenu radnju na dovoljnoj udaljenosti slobodna kako bi istu mogli izvršiti bez da u opasnost dovedu sebe i druge sudionike u prometu. 

Vozači bicikala ne mogu se biciklima kretati nogostupima, već samo biciklističkim stazama i trakama. Prilikom prelaska ceste na obilježenom biciklističkom prijelazu potrebno se prvo uvjeriti da se isti može sa sigurnošću prijeći, a ne se samo nastaviti kretati istim kao da je riječ o biciklističkoj stazi, jer vozači ostalih vozila u tom slučaju ne mogu pravovremeno reagirati i zaustaviti svoje vozila kako bi propustili vozače bicikala.  



Stranica