Prometovanje vozača bicikala, mopeda i motocikala

Slika /ikone/policajac i vozilo.jpg

Kako bi se smanjio broj vozača bicikala, mopeda i motocikala koji čine prometne prekršaja, kao i broj stradalih vozača bicikala, mopeda i motocikala, na području Policijske uprave će se u predstojećem razdoblju pojačati nadzor rečene skupine vozača

Foto: Ilustracija

Tijekom prvih pet mjeseci ove godine na području Policijske uprave koprivničko - križevačke zabilježeno je 268 prometnih nesreća, od kojih jedna prometna nesreća s poginulom osobom i 87 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama. U ovim prometnim nesrećama stradalo je 113 osoba. Smrtno je stradala jedna osoba, teško su ozlijeđene 32 osobe, dok je 80 osoba lakše ozlijeđeno.

Vozači bicikala sudjelovali su u 17 prometnih nesreća od čega u 15 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama u kojima je ozlijeđeno 15 vozača bicikala. Teže je ozlijeđeno 10 vozača bicikala, dok je lakše ozlijeđeno pet vozača bicikala.
Vozači bicikala izazvali su 10 prometnih nesreća od čega osam s ozlijeđenim osobama. Greške vozača bicikala koje su dovele do prometnih nesreća bile su nepropisno uključivanje u promet (4), oduzimanje prednosti prolaska (2), nepropisno skretanje, nepropisno mimoilaženje i ostale greške vozača.
Iako je u odnosu na prvih pet mjeseci 2018. godine broj prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači bicikala i broj stradalih vozača bicikala ostao na istoj razini, povećan je broj teško ozlijeđenih biciklista (2018. – 18 prometnih nesreća u kojima je 15 biciklista ozlijeđeno od čega je osam teško ozlijeđenih i osam lakše ozlijeđenih).

Vozači mopeda i motocikala sudjelovali su u  11 prometnih nesreća od čega u jednoj prometnoj nesreći s poginulom osobom i devet prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama u kojima je jedan vozač motocikla smrtno stradao, pet vozača motocikala i jedna putnica na motociklu je teško ozlijeđena, dok su dva vozača motocikla, jedan putnik na motociklu i jedan vozač mopeda lakše ozlijeđeni.
Vozači motocikala i mopeda izazvali u sedam prometnih nesreća od čega prometnu nesreću sa smrtno stradalim vozačem motocikla i šest nesreća s ozlijeđenim osobama. Isti su nesreće izazivali zbog brzine neprimjerene uvjetima (5) te nepropisnog kretanja kolnikom i ostale greške vozača, uslijed čega je dolazilo do slijetanja vozila sa ceste (4), naleta na vozača bicikla, bočnog sudara i ostale vrste nesreće. U odnosu na prvih pet mjeseci 2018. godine povećan je broj prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala, pri čemu je broj prometnih nesreća s poginulom osobom ostao na istoj razini, ali je povećan broj prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama. Povećan je i broj ukupno stradalih mopedista i motociklista, pri čemu je broj teško ozlijeđenih mopedista i motociklista povećan, dok je broj smrtno stradalih ostao na istoj razini (2018. – osam prometnih nesreća u kojima je sedam mopedista i motociklista stradalo od kojih je jedan vozač motocikla smrtno stradao, teško su ozlijeđena tri mopedista i motociklista, dok su tri mopedista i motociklista lakše ozlijeđena).
U prvim danima lipnja nastavljen je negativan trend sudjelovanja i stradavanja vozača bicikala, mopeda i motocikala u prometu na cestama. Tako je tijekom prvih pet dana lipnja zabilježeno 11 prometnih nesreća od čega su u dvije nesreće sudjelovali vozači motocikala, a u dvije nesreće vozači bicikla. Vozačica bicikla je u nesreći lakše ozlijeđena. Jedan vozač motocikla je teško ozlijeđen, dok je jedan vozača motocikla smrtno stradao.

Kako bi se postojeće stanje sigurnosti u cestovnom prometu, posebice vezano uz prometovanje spomenute kategorije sudionika u prometu,  vozačima bicikala, mopeda i motocikala savjetujemo slijedeće:

Savjeti vozačima bicikala:

-  Vozači bicikala moraju se kretati postojećim biciklističkim stazama ili trakama. Vozači bicikala dužni su se kretati biciklističkom stazom ili trakom koja se nalazi na desnoj strani ceste gledano u smjeru njihovog kretanja.
-  Ukoliko na cesti kojom se vozač bicikla kreće nema biciklističkih staza ili traka, vozač bicikla se dužan kretati uz desni rub kolnika gledano u smjeru kretanja. 
-  Nogostupi ili pješačke staze su namijenjeni kretanju pješaka te nisu površine namijenjene kretanju vozača bicikala. Stoga, nailaskom na nogostup ili pješačku stazu vozač bicikla treba sići s istoga i svoje kretanje nastavite pješice gurajući pritom bicikl,
-  Obilježeni pješački prijelazi namijenjeni su pješacima, dok su vozačima bicikala namijenjeni obilježeni prijelazi biciklističke staze preko kolnika koje su označene s dva paralelna reda pravokutnika.
- Kada vozač bicikla naiđe na obilježeni pješački prijelaz, treba sići s bicikla i pješice, gurajući bicikl, kao pješak, prijeći cestu.
- Vozač bicikla samo na obilježenom prijelazu biciklističke staze preko ceste može cestu prijeći na način da se upravlja biciklom, ali se je prije toga dužan uvjeriti da cestu može prijeći na siguran način (pogledati lijevo-desno-lijevo).
-  Kada upravljaju biciklom, vozači bicikala moraju obje ruke imati na upravljaču, a više vozača bicikala mora se kretati u koloni jedan iza drugoga.
- Vozači bicikala moraju se prije nego što se uključe u promet iz dvorišta, kolnih ulaza i drugih površina te prilikom skretanja uvjeriti da ove radnje mogu sa sigurnošću izvršiti i da pritom neće ugroziti niti sebe niti druge sudionike u prometu. Pritom trebaju propustiti sva vozila i pješake koji se kreću prometnicom na koju se uključuju.
-  Noću i u vrijeme smanjene vidljivosti vozači bicikala moraju biti dodatno označeni reflektirajućom biciklističkom odjećom ili reflektirajućim prslukom ili drugom reflektirajućom oznakom.
- Nakon konzumacije alkoholnih pića ne upravljati biciklima.
- Vozači bicikala mlađi od 16 godina obavezno moraju koristiti zaštitnu kacigu, a djeca mlađa od devet godina ne smiju samostalno upravljati biciklima na cesti, osim ukoliko su osposobljena za samostalno upravljanje biciklom ili su u pratnji osobe starije od 16 godina.
 
Savjeti vozačima mopeda i motocikala:
 
-  Vozači mopeda i motocikala smiju upravljati samo onim kategorijama vozila odnosno mopeda i motocikala za koje posjeduju valjanu vozačku dozvolu.
-  Za vrijeme kada upravljaju mopedima i motociklima, vozači i putnici koje prevoze, obavezno moraju na glavi imati ispravnu i homologiranu zaštitnu kacigu koju su pravilno pričvrstili.
-  Vozači mopeda i motocikala trebaju se kretati što bliže desnom rubu kolnika, kako bi vozači ostalih motornih vozila imali dovoljno prostora da ih sigurno preteknu.
-  Vozači mopeda i motocikala dužni su poštivati postojeća ograničenja brzine kretanja, ali i prilagoditi brzinu kretanja svojih vozila sukladno karakteristikama cesta, postavljenim prometnim     znakovima, gustoći prometa i vremenskim uvjetima.
-  Nemojte pretjecati druga motorna vozila na nepreglednim mjestima (oštrim zavojima, prijevojima, nadvožnjacima i sl.), na obilježenim pješačkim prijelazima kao niti kolone vozila.
-  Uvijek upravljajte tehnički ispravnim mopedima i motociklima, te nemojte vršiti preinake kako bi pojačali snagu motora ili povećali razinu buke.
-  Za vrijeme vožnje na mopedima i motociklima imate uvijek upaljena svjetla.
-  Na mopedima i motociklima nemojte prevoziti djecu.
- Nakon konzumacije alkoholnih pića, droga ili lijekova koji negativno utječu na sposobnost vožnje, kao i u slučaju umora i pospanosti, nemojte upravljati  mopedima i motociklima.
-  Vlasnici mopeda i motocikala ne smiju dozvoliti osobama koje nisu stekle pravo na upravljanje ovim kategorijama vozila da upravljaju njihovim vozilima.
 
Vozače ostalih motornih vozila, pozivamo da prilikom sudjelovanja u prometu posebnu pozornost posvete vozačima bicikala, mopeda i motocikala, a posebice da:
 
-  prilikom vožnje u slijedu i usporedne vožnje i prilikom pretjecanja ostavljaju dovoljan razmak između svog vozila i vozača bicikla, mopeda ili motocikla iza kojeg se kreću ili kojeg prestižu,
-  da smanje brzinu nailaskom na obilježen prijelaz biciklističke staze preko ceste,
-  da poštuju pravo prvenstva prolaska vozača bicikla, mopeda ili motocikala kroz raskrižja sukladno stvarno postavljenoj prometnoj signalizaciji, te
-  da prilikom skretanja provjere tzv. „mrtvi kut“.
 
Kako bi se smanjio broj vozača bicikala, mopeda i motocikala koji čine prometne prekršaja, kao i broj stradalih vozača bicikala, mopeda i motocikala, na području Policijske uprave će se u predstojećem razdoblju pojačati nadzor rečene skupine vozača. Prilikom nadzora vozača bicikala, mopeda i motocikala posebna pozornost će se posvetiti nadzoru poštivanja ograničenja brzine kretanja vozila, korištenja zaštitne kacige, upravljanja vozilima za vrijeme kada u organizmu imaju alkohola, isteka valjanosti prometne dozvole, tehničke ispravnosti vozila, korištenja vozila čija snaga prelazi propisanu jačinu (kategorija vozila), oduzimanja prednosti prolaska, nepropisnog obilaženja, pretjecanja, uključivanja u promet i mimoilaženja, upravljanja vozilima prije stjecanja prava ili za vrijeme trajanja zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilima AM, A1, A2 ili A kategorije, propisnog postavljanja i vidljivosti registarske oznake, korištenja biciklističkih staza ili traka, nošenja reflektirajućeg prsluka/biciklističke odjeće/oznake noću i danju u uvjetima smanjene vidljivosti,  kao i svim drugim prekršajima kojima vozači mopeda, motocikala i bicikala dovode u opasnost sebe, a i druge sudionike u prometu.
 

Stranica