Sigurno prometovanje motociklista, mopedista i biciklista

Slika PU_KK/Vijesti/2017/01/pol.auto.2.png

Tijekom siječnja i veljače ove godine na području Policijske uprave koprivničko - križevačke zabilježeno je 76 prometnih nesreća, od čega tri prometne nesreće s poginulim osobama, 25 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 48 prometnih nesreća s materijalnom štetom.

Foto: Ilustracija 

Tijekom siječnja i veljače ove godine na području Policijske uprave koprivničko - križevačke zabilježeno je 76 prometnih nesreća, od čega tri prometne nesreće s poginulim osobama, 25 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 48 prometnih nesreća s materijalnom štetom.

U ovim prometnim nesrećama sudjelovalo je 180 osoba, od čega je stradalo 35 osoba. Smrtno su stradale tri osobe, tri osobe su teško ozlijeđene, dok je 29 osoba lakše ozlijeđeno.

U odnosu na prva dva mjeseca prošle godine ukupan broj prometnih nesreća povećan je za šest nesreća ili 9 posto. Broj prometnih nesreća s poginulim osobama povećan je za dvije nesreće ili 200 posto, dok je broj prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama ostao na istoj razini. 

Ukupan broj stradalih osoba je ostao na istoj razini. Povećan je broj smrtno stradalih osoba za dvije osobe ili 200 posto, ali je za tri osobe ili 50 posto smanjen broj teško ozlijeđenih osoba. Broj lakše ozlijeđenih osoba veći je za dvije osobe ili 7 posto.

Najviše prometnih nesreća zabilježeno je radi brzine – 31 prometna nesreća što čini 41 posto ukupnog broja nesreća. Zbog brzine zabilježene su dvije prometne nesreće s poginulom osobom, osam prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 21 prometna nesreća s materijalnom štetom. U ovim nesrećama stradalo je 10 osoba (29 posto ukupno stradalih osoba) od čega su dvije osobe smrtno stradale, dvije osobe su teško ozlijeđene, a šest osoba je lakše ozlijeđeno.

Vozači pod utjecajem alkohola izazvali su 21 prometnu nesreću odnosno 28 posto prometnih nesreća. Vozači pod utjecajem alkohola izazvali su jednu prometnu nesreću s poginulom osobom, četiri prometne nesreće s ozlijeđenim osobama i 16 prometnih nesreća s materijalnom štetom. U ovim nesrećama stradalo je pet osoba od kojih je jedna osoba smrtno stradala, a četiri osobe su lakše ozlijeđene.

U prometnim nesrećama pod utjecajem alkohola sudjelovala su 24 sudionika odnosno 13 posto sudionika. Broj sudionika pod utjecajem alkohola, u odnosu na isto razdoblje prošle godine smanjen je za četiri sudionika ili 11 posto.

Pod utjecajem alkohola bila su 22 vozača odnosno 18 posto vozača koji su sudjelovali u prometnim nesrećama bilo je pod utjecajem alkohola. Broj vozača pod utjecajem alkohola, u odnosu na isto razdoblje prošle godine je smanjen za tri vozača ili 12 posto.

Mladi vozači izazvali su 17 prometnih nesreća što čini  22 posto ukupnog broja prometnih nesreća. Mladi vozači izazvali su jednu prometnu nesreću s poginulim osobama, dvije prometne nesreće s ozlijeđenim osobama i 14 prometnih nesreća s materijalnom štetom. U osim nesrećama stradale su tri osobe od kojih je jedna osoba smrtno stradala, a dvije osobe su lakše ozlijeđene. U nesrećama su sudjelovala 23 mlada vozača od kojih su četiri mlada vozača lakše ozlijeđena. Pod utjecajem alkohola bila su četiri mlada vozača koja čine 17 posto mladih vozača.

Tijekom prva dva mjeseca ove godine, vozači bicikala sudjelovali su u sedam prometnih nesreća, od čega u jednoj prometnoj nesreći s poginulom osobom, tri prometne nesreće s ozlijeđenim osobama i tri prometne nesreće s materijalnom štetom. U ovim nesrećama stradala su četiri vozača bicikala, od čega je jedan vozača bicikla smrtno stradao, dok su tri vozača bicikla lakše ozlijeđena.

U usporedbi s nesrećama vozača bicikala zabilježenimu istom razdoblju prošle godine, ukupni broj nesreća povećan je za tri nesreće ili 75 posto, pri čemu je zaiblježen jednak broj smrtno stradalih vozača bicikala. Broj teško ozlijeđenih vozača bicikala je smanjen (2017. – 0, 2016. – 1), dok je broj lakše ozlijeđenih vozača bicikala povećan (2017. – 3, 2016. – 1). 

Najčešća vrsta prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači  bicikala bio je nalet na biciklistu (5), a okolnost koja je najčešće dovela do ovih nesreća bila je neprilagođena brzina (4).  Vozači bicikala izazvali su dvije prometne nesreće, dok su ostale prometne nesreće izazvali vozači osobnih automobila.

Iako je u prva dva mjeseca ove godine zabilježena samo jedna prometna nesreća u kojoj je sudjelovao vozač mopeda, dolaskom povoljnijih vremenskih uvjeta na prometnicama se pojavio i veći broj vozača mopeda i motocikala.

Tijekom prošle godine vozači motocikalasudjelovali su u 20 prometnih nesreća od čega u dvije nesreće s poginulim osobama i 15 nesreća s ozlijeđenim osobama. U ovim nesrećama sudjelovao je 21 motociklist, od kojih su dva vozača motocikla smrtno stradala, sedam vozača motocikala je teško ozlijeđeno, dok je osam vozača motocikala lakše ozlijeđeno. 

Najčešće vrste prometnih nesreća vozača motocikala bili su slijetanja vozila sa ceste (8) i bočni sudari (4). Najčešće greške bile su neprimjerena brzina (6) i oduzimanje prednosti prolaska (5). Vozači motocikala prouzročili su svojim kršenjem prometnim propisa 14 prometnih nesreća.

Tijekom prošle godine vozači mopeda sudjelovali su u 11 prometnih nesreća od čega 10 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama. U ovim nesrećama sudjelovalo je 11 vozača mopeda, od kojih je šest vozača mopeda teško ozlijeđeno, dok su četiri vozača mopeda lakše ozlijeđena.

Najčešće vrste prometnih nesreća vozača mopeda bili su frontalni sudari (4) i slijetanja vozila sa ceste (3). Najčešće greške bile su neprimjerena brzina (3) i vožnja na nedovoljnoj udaljenosti (3). Vozači mopeda prouzročili su svojim kršenjem prometnim propisa sedam prometnih nesreća. U prometnim nesrećama zaštitnu kacigu koristilo je 73 posto vozača mopeda, 90 vozača i putnika na motociklu.

Kako bi se zaustavio trend povećanja broja smrtno stradalih i teško ozlijeđenih osoba odnosno poboljšalo stanje sigurnosti u prometu na cestama na području Policijske uprave koprivničko-križevačke, sve sudionike u prometu pozivamo na poštivanje prometnih propisa i znakova, te ih molimo za povećan oprez.

Kako upravljanje vozilima nakon konzumacije alkoholnih pića višestruko povećava mogućnost događanja najtežih prometnih prekršaja, svim sudionicima u prometu, a posebice vozačima motornih vozila  i bicikala savjetujemo da nakon konzumacije alkoholnih pića ne upravljaju vozilima, već da upravljanje vozilom prepuste osobi koja nije konzumirala alkoholna pića i posjeduje valjanu vozačku dozvolu, da koriste institut „dogovornog vozača“ ili da koriste usluge javnog prijevoza odnosno taxi službe. Sve vozače podsjećamo da su dužni poštivati ograničenja brzine kretanja vozila izražene prometnim znakom ili prometnim propisom. Podsjećamo da značenje prometnog znaka ograničenja brzine kretanja vrijedi od mjesta gdje je prometni znak postavljen do prvog raskrižja, osim ako rečeni znak nije postavljen na prometnom znaku naziva naseljenog mjesta.

Ujedno sve vozače podsjećamo da su dužni brzinu kretanja svog vozila prilagoditi postavljenim prometnim znakovima, stanju i uvjetima  na kolniku, gustoći prometa, uvjetima vidljivosti i vremenskim prilikama.

Mlade vozače ponovno podsjećamo da za njih vrijede ograničenje od 0,00 g/kg alkohola u organizmu odnosno da niti ne smiju započeti upravljati vozilima ukoliko u organizmu imaju alkohola, droga ili drugih opojnih sredstava. Na prometnicama van naselja na području Koprivničko-križevačke županije mladi vozači ne smiju prekoračiti dopuštenu brzinu kretanja od 80 km/h, osim na brzoj cesti Križevci – Vrbovec gdje ne smije upravljati vozilima brzinom većom od 100 km/h. Ukoliko je van naselja brzina kretanja vozila ograničena na manju brzinu od 80 km/h mladi vozači, kao i svi ostali, dužni su postupati sukladno značenju prometnog znaka. U naselju su dužni poštivati prometne propise i znakove kojima se ograničava brzina kretanja vozila.  Kako bi se zaustavio negativan trend stanja sigurnosti na području Policijske uprave koprivničko-križevačke, do kraja godine,  intenzivirati će se nadzor prometa usmjeren, prvenstveno, najčešće uzročnike prometnih nesreća, alkoholiziranost vozača i mlade vozače.

Vozače ostalih motornih vozila, prvenstveno vozače osobnih automobile koji čine većinu sudionika u prometu na cestama, pozivamo da prilikom sudjelovanja u prometu posebnu pozornost posvete vozačima bicikala, mopeda i motocikala, posebice da:

-         prilikom vožnje u slijedu i usporedne vožnje i prilikom pretjecanja ostavljaju dovoljan razmak između svog vozila i vozača bicikla, mopeda ili motocikla iza kojeg se kreću ili kojeg prestižu,

-         da smanje brzinu nailaskom na obilježen prijelaz biciklističke staze preko ceste,

-     da poštuju pravo prvenstva prolaska vozača bicikla, mopeda ili motocikala kroz raskrižja sukladno stvarno postavljenoj prometnoj signalizaciji,

-          te da prilikom skretanja provjere tzv. „mrtvi kut“.

Savjeti vozačima bicikala, mopeda i motocikala        

Kako vozači bicikala čine prekršaje kojima sebe, ali i ostale sudionike u prometu, dovode u opasne situacije, ponovno ih podsjećamo na slijedeće pravilno i poželjno ponašanje u prometu:

-       obavezno koristiti biciklističke staze ili trake,

-       na nogostupima ne upravljati biciklima – po nogostupu se kretati pješice gurajući pritom bicikl,

-       ne upravljati biciklom preko obilježenog pješačkog prijelaza -  sići s bicikla i pješice, gurajući bicikl, prijeći cestu na obilježenom pješačkom prijelazu,

-       samo na obilježenom prijelazu biciklističke staze preko ceste može se cesta prijeći na način da se upravlja biciklom,

-       vozači bicikala prije kretanja obilježenim prijelazom biciklističke staze preko ceste, kao i prilikom skretanja, moraju se uvjeriti da ove radnje mogu sa sigurnošću izvršiti,

-       prije skretanja, ostale sudionike u prometu, davanjem signala odručenjem lijeve ili desne ruke pravovremeno upozoriti na namjeru skretanja,

-       prije uključivanja u promet na kolnik prometnice vozač bicikla treba propustiti sva vozila koja se njome kreću,

-       nakon konzumacije alkoholnih pića ne upravljati biciklima. 

Posebno ističemo da su vozači bicikala mlađi od 16 godina obavezni koristiti zaštitnu kacigu, te da djeca mlađa od 9 godina ne smiju samostalno upravljati biciklima na cesti, osim ukoliko su osposobljena za samostalno upravljanje biciklom ili su u pratnji osobe starije od 16 godina.

Kako vozači mopeda i motocikala tijekom dugog zimskog razdoblja nisu sudjelovali u prometu, željni su dokazivanja i isprobavanja mogućnosti svojih vozila pri čemu voze brzinama većim od dopuštenih, krše odredbe o strani kretanja vozila, pretječu i obilaze ostale sudionike u prometu s nedozvoljene strane i na opasnim mjestima, te čine i ostale prekršaje.

Podsjećamo vozače mopeda i motocikala da prije nego što započnu svojim vozilima sudjelovati u cestovnom prometu, izvrše provjeru tehničke ispravnosti mopeda i motocikala, a posebice  sustava za svjetlosnu signalizaciju, sustava  za kočenje i upravljanje te pneumatika. Kako bismo smanjili stradavanje ove kategorije sudionika u prometu, vozače mopeda i motocikala, kao i na osobe koje prevoze, savjetujemo:

-         da upravljaju onim kategorijama vozila odnosno mopeda i motocikala za koje posjeduju valjanu vozačku dozvolu,

-        da obavezno na glavi imaju ispravnu i homologiranu zaštitnu kacigu koju su pravilno pričvrstili,

-         da se kreću uz desni rub kolnika, kako bi vozači ostalih motornih vozila imali dovoljno prostora da ih sigurno preteknu,

-        da poštuju ograničenja brzine kretanja,

-       da poštuju pravila prednosti prolaska kroz raskrižja,

-         da ne pretječu druga motorna vozila na nepreglednim mjestima (oštrim zavojima, prijevojima, nadvožnjacima i sl.), na obilježenim pješačkim prijelazima,

-         da ne pretječu i obilaze druga vozila s desne strane, te da ne ulijeću u „škare“,

-         da ne vrše preinake na svojim vozilima kojima pojačavaju snagu motora ili povećavaju razinu buke,

-          da za vrijeme vožnje na mopedima i motociklima imaju upaljena svjetla,

-          ne prevoze djecu na mopedu i motociklu,

-          da nakon konzumacije alkoholnih pića ne upravljaju  mopedima i motociklima,

-          da ne počinju upravljati mopedom ili motociklom ukoliko su umorni ili pod utjecajem lijekova,

-          da pravovremeno ostale sudionike u prometu obavijeste o promjeni smjera kretanja ili zaustavljanja.



Stranica