Sigurnost prometovanja biciklista

Slika PU_KK/Vijesti/2009/12/policajac01.jpg

Tijekom prvih sedam mjeseci 2012. g. vozači bicikala sudjelovali su u 31 prometnoj nesreći, od čega u dvije prometne nesreće s poginulim osobama, 26 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i tri prometne nesreće s materijalnom štetom.

Foto: Ilustracija 

Tijekom prvih sedam mjeseci 2012. g. vozači bicikala sudjelovali su u 31 prometnoj nesreći, od čega u dvije prometne nesreće s poginulim osobama, 26 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i tri prometne nesreće s materijalnom štetom.                                           

U prometnim nesrećama sudjelovalo je 35 vozača bicikla i dva putnika na biciklu. U nesrećama je stradalo 28 vozača bicikala – dva vozača bicikla su smrtno stradala, devet vozača bicikala je teže ozlijeđeno, dok je 17 vozača bicikala lakše ozlijeđeno.

U usporedbi s prvih sedam mjeseci 2011. g. zabilježeno je povećanje broja prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači bicikala za dvije nesreće, pri čemu je zabilježeno povećanje broja prometnih nesreća s poginulim osobama za jednu nesreću i prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama za tri nesreće, dok je zabilježeno smanjenje broja prometnih nesreća s materijalnom štetom za dvije nesreće.

Također je zabilježeno i povećanje broja stradalih biciklista za četiri osobe, odnosno povećan je broj smrtno stradalih za jednog vozača bicikla, broj teže ozlijeđenih  vozača bicikala je ostao isti, dok je broj lakše ozlijeđenih povećan za tri vozača bicikla.

Najčešće okolnosti koje su dovele do ovih nesreća bile su neprimjerena brzina (9), nepoštivanje prednosti prolaska (7), nepropisno pretjecanje (3) i nepropisno uključivanje u promet (2). 

Vozači bicikala prouzročili su 15 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama. Pod utjecajem alkohola bilo je  osam vozača bicikala (21 % vozača bicikala).

Zaštitnu kacigu nije koristio niti jedan od pet biciklista starosti do 16 godina koji su je sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama dužni koristiti. Niti jedan od dva smrtno stradala vozača bicikala nije koristio reflektirajući prsluk niti reflektirajuću biciklističku odjeću.

Očevidima prometnih nesreća i nadzorom prometa utvrđeno je da vozači bicikala čine prekršaje kojima sebe dovode u opasne situacije. Stoga ponovno podsjećamo vozače bicikla da:

  • obavezno koriste biciklističke staze ili trake,
  • ne upravljaju biciklima na površinama namijenim kretanju pješaka,
  • je prilikom nailaska na obilježeni pješački prijelaz potrebno sići s bicikla i preko istog prijeći u svojstvu pješaka,
  • se biciklom cesta može prijeći samo na obilježenom prijelazu biciklističke staze,
  • na prometnicama na kojima nisu izgrađene biciklističke staze ili trake, upravljaju biciklima krećući se uz desni rub kolnika,
  • su se vozači bicikala prije kretanja obilježenim prijelazom biciklističke staze preko ceste, ali i prilikom promjene svog smjera kretanja, dužni uvjeriti da ove radnje mogu sa sigurnošću izvršiti,
  • su dužni ostale sudionike u prometu davanjem signala pomoću odručene lijeve ili desne ruke pravovremeno upozoriti na promjenu smjera kretanja,
  • da su prije uključivanja u promet na kolnik prometnice iz dvorišta, garaža i drugih neprometnih površina dužni  propustiti sva vozila koja se njome kreću,
  • kao i vozači motornih vozila, moraju postupati sukladno postavljenim prometnim znacima, pri čemu posebno naglašavamo poštivanje prometnih znakova kojima se regulira pravo prvenstva prolaska na raskrižju,
  • poštuju značenje upaljenog svjetla na semaforu,
  • ne upravljaju biciklima nakon konzumacije alkoholnih pića. 

Posebno ističemo da su vozači bicikala mlađi od 16 godina obavezni koristiti zaštitnu kacigu, te da djeca mlađa od 9 godina ne smiju samostalno upravljati biciklima na cesti, osim ukoliko su osposobljena za samostalno upravljanje biciklom ili su u pratnji osobe starije od 16 godina.

U posljednje vrijeme na prometnicama se bilježi sve veći broj takozvanih „električnih“ bicikala. Kako je pojam „bicikla“ definiran Zakonom o sigurnosti prometa na cestama kao „vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača“.  Kako se „električni“ bicikli pokreću snagom elektromotora, riječ je o mopedima, koje Zakon o sigurnosti prometa na cestama definira kao „motorno vozilo s dva ili tri kotača čiji radni obujam benzinskog motora nije veći od 50 cm3 ili čija trajna snaga u slučaju elektromotora ne prelazi 4 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 50 km na sat“. Stoga svi vozači koji upravljaju „električnim biciklima“ koji se pokreću isključivo snagom elektromotora, moraju imati važeću vozačku dozvolu AM kategorije, a vozila kojima upravljaju moraju biti registrirana i osigurana.



Stranica